Senaatti-kiinteistöt aloittaa uuden vankilan rakennustyöt Vaalassa – uusi vankila käyttöön keväällä 2024
Valtion toimitiloista vastaava Senaatti-kiinteistöt käynnistää kesäkuussa uuden vankilan rakentamisen Vaalaan Rikosseuraamuslaitoksen käyttöön. Työt alkavat maanrakennustöillä, ja varsinaiset rakennustyöt alkavat alkuvuonna 2022. Uusi vankila otetaan käyttöön keväällä 2024, jonka jälkeen nykyinen toiminta Pelson vankilassa päättyy. Vankila rakennetaan Rikosseuraamuslaitoksen ja Senaatin asiantuntijoiden kehittämän vankilakonseptin mukaisesti ja sen tavoitteena on vähentää uusintarikollisuutta.
Vaalan rakennetaan moderni satapaikkainen suljettu vankila miehille. Vankila sijaitsee noin 1,2 kilometrin päässä keskustaajaman pohjoispuolella Järvikyläntien ja Vaarakaarrontien kulmauksessa. Suunnittelu perustuu uudistettuun vankilakonseptiin, joka on Rikosseuraamuslaitoksen strategisiin tavoitteisiin perustuvat toiminta- ja toimitilamalli. Konsepti on kehitetty yhteistyössä Rikosseuraamuslaitoksen ja Senaatti-kiinteistöjen asiantuntijaverkoston kanssa.
”Hämeenlinnassa avattiin marraskuussa 2020 ensimmäinen konseptin mukainen vankila naisille, joten Vaalaan saadaan ensimmäinen konseptin mukainen vankila miehille. Olemme huomioineet suunnittelussa Hämeenlinnasta saatuja käyttökokemuksia, jotka ovat pääosin olleet hyviä”, kertoo Senaatti-kiinteistöjen rakennuttajapäällikkö Juha Keränen.
Nykyisessä Pelson vankilassa todettujen sisäilmaan vaikuttavien ongelmien vuoksi osa tiloista on ollut pois käytöstä. Uuden vankilan myötä Vaalan vankilan henkilöstölle ja vangeille saadaan turvalliset ja terveelliset toimitilat. Vaalan vankilan valmistumisen jälkeen vankilatoiminta siirtyy kokonaisuudessaan Pelson vankilasta Vaalan vankilaan.
Vaalan vankilan tontin pinta-ala on noin 26 ha ja rakennushankkeen bruttoala on noin 9 500 brm2. Vankila-alueelle saadaan kattavat ulkoilualueet, joissa on hyvät mahdollisuudet ulkoiluun, liikuntaan ja esimerkiksi kaupunkiviljelyyn. Lisäksi Järvikyläntien varrelle rakennetaan uusi kevyenliikenteenväylä sekä linja-autopysäkki. Hankkeen rakentamisen kokonaiskustannusarvio on 38 miljoonaa euroa.
Uuden vankilan tavoitteena on, että vankeusaika mahdollistaa myös digitaalisen yhteiskunnan kehityksessä mukana pysymisen, ja vapautuessaan vangeilla on paremmat edellytykset rikoksettomaan elämään. Sähköisten palveluiden avulla vangit voivat hallita omaa päivätoimintaa, pitää yhteyttä omaisiin ja vankilahenkilökuntaan sekä opiskella. Lisäksi vanki voi käyttää erilaisia sosiaali- ja kuntoutuspalveluja, kuten pankki- ja hyvinvointipalveluita sekä työn- ja asunnonhakua.
”Vaalan vankila on suunniteltu 100-paikkaiseksi. Asumisyksikköjen ja osastojen varustelun lähtökohtana on vankien tarpeet. Vankilan vangeille järjestettävät toiminnot painottuvat koulutus- ja kuntoutustoimintaan Rikosseuraamuslaitoksen strategian mukaisesti”, toteaa erikoissuunnittelija Asko Miettinen Rikosseuraamuslaitoksesta.
Uusi vankila täyttää valtion toimitilastrategian mukaiset tavoitteet, joissa korostuu toiminnan tuloksellisuus, toimitilatehokkuus, valtion kokonaisetu ja yhteiskuntavastuullisuus. Senaatti panostaa rakennuksen mahdollisimman pieneen hiilijalanjälkeen.
”Vankilan rakentamisessa painopisteenä ovat kiinteistökannan energiankulutuksen vähentäminen ja ympäristökuormituksen minimointi. Kiinteistöön tulee esimerkiksi maalämpöjärjestelmä ja sähköä tuotetaan katolle asennettavien aurinkopaneelien aurinkoenergialla”, toteaa Keränen.
Vankilan rakentaminen toteutetaan heinäkuun 2021 ja helmikuun 2024 välisenä aikana, jolloin alueella on työmaaliikennettä ja työmaakoneita.
Lisätiedot:
Juha Keränen, Senaatti-kiinteistöt, rakennuttajapäällikkö, puh. 040 541 6143, juha.keranen@senaatti.fi
Asko Miettinen, Rikosseuraamuslaitos, erikoissuunnittelija, puh. 029 56 88453, asko.miettinen@om.fi
Vesa Kervinen, Rikosseuraamuslaitos, kehityspäällikkö, puh. 050 373 9205, vesa.kervinen@om.fi
Asta Turpeinen, Rikosseuraamuslaitos, Pelson vankilan apulaisjohtaja, puh. 050 337 0280, asta.turpeinen@om.fi
Tiedotteen liitteenä on havainnollinen ulkokuva Vaalan vankilasta. Kuva: Arkkitehtitoimisto Linja Arkkitehdit Oy.