Mikkelin Lääninhallituksen talolle ja Kotkan Kyminlinnalle haetaan myyntilupaa
Valtion toimitiloista vastaava Senaatti-kiinteistöt on hakenut eduskunnalta lupaa myydä Mikkelin Lääninhallituksen talo sekä Kotkan Kyminlinna. Kohteiden kulttuurihistoriallisten arvojen vuoksi niiden myynti edellyttää eduskunnan myöntämää myyntivaltuutusta. Eduskunta käsittelee myyntivaltuutusta osana lisätalousarviota valtioneuvoston yleisistunnossa 23.5.2024.
Mikkelin Lääninhallituksen myynnin taustalla on valtion tilantarpeiden väheneminen, kun huonetoimistoista on siirrytty monitilaympäristöihin ja etätyö on lisääntynyt merkittävästi. Tyhjillään olevalle Lääninhallituksen talolle ei ole tulevaisuudessakaan tiedossa valtion käyttöä, kun tavoitteena on keskittää toimistotilat ja asiakaspalvelu Mikkelin virastotaloon rakentuvaan valtion toimijoiden yhteiseen työympäristöön.
Kyminlinnan 50 hehtaarin kokonaisuuden muodostavat linnoituksen yhteydessä olevat rakennukset, vallit, metsä- ja maa-alueet. Kyminlinna oli sotilaskäytössä yli 200 vuotta, mutta armeijakäytön päätyttyä vuonna 2005 ei linnoitukselle ole enää löytynyt valtion käyttöä. Linnoitus on ollut siitä lähtien suljettuna ja huomattavan vähäisellä käytöllä. Vuonna 2020 alueella on käynnistetty asemakaavaprosessi, jonka tavoitteena on turvata Kyminlinnan luonto-, historialliset- ja kulttuuriarvot sekä mahdollistaa alueelle sopivaa virkistys-, tapahtuma- ja matkailutoimintaa.
Vastuullisuus valtion myyntitoiminnan keskiössä
Normaalin myyntimenettelyn mukaan Senaatti hakee jokaisesta myyntiin tulevasta kohteesta tarvittavat viranomaislausunnot. Kulttuurihistoriallisesti arvokkaista kohteista kysytään myös Museoviraston myyntilupalausunto, jonka jälkeen myynti voidaan käynnistää. Mikkelin Lääninhallituksen talon ja Kotkan Kyminlinnan osalta myyntiä puoltavaa Museoviraston lausuntoa ei ole saatu, jonka vuoksi myyntivaltuutusta haetaan eduskunnalta. Mikäli eduskunta myöntää Senaatille myyntivaltuudet, tullaan kohteet myymään.
Myynnin valmistelussa tehdään tiiviistä viranomaisyhteistyötä ja kohteiden tulevaa käyttöä ohjaavat suojelumääräykset. Ennen julkista ja avointa tarjouskilpailua voidaan myös selvittää mahdollisen suoramyynnin tarpeet ja edellytykset kaupunkien palvelutoiminnoille. Lisäksi myyntiprosessissa varmistetaan, että kohteen ostajalla on tietotaito ja resurssit kulttuurihistoriallisen kohteen omistamiseen, ylläpitoon ja kehittämiseen.
Valtion kiinteistöstrategian linjauksen mukaan valtiolle tarpeettomista ei-strategisista omistuksista voidaan luopua, jotta omaisuuteen sidotut pääomat voidaan vapauttaa valtion muihin tarpeisiin. Mikkelin Lääninhallituksen talo ja Kyminlinna eivät ole valtiolle strategisia kiinteistöjä eikä omistaminen vailla käyttöä ole taloudellisesti kannattavaa.
Lisätiedot:
Elias Rainio, kiinteistökehitysryhmän päällikkö, Senaatti-kiinteistöt puh. 050-4391337, elias.rainio@senaatti.fi