Asiakastyytyväisyys kuntien tilatietopalveluihin on pysynyt hyvänä
Eniten kiitosta kuntien tilatietopalvelut sai henkilöstön monipuolisesta osaamisesta ja ammattitaidosta, yhteistyön sujuvuudesta sekä asiakaslähtöisyydestä. Edellisvuoteen verrattuna eniten vahvistui sopimuskuntien kokemus asiakaslähtöisyydestä.
Myös kuntien tilatietopalveluyksikön järjestämät kehitysinfot saivat tutkimuksessa positiivista palautetta. Noin 1,5 kuukauden välein pidettävissä infoissa käsitellään kulloinkin ajankohtaisia aiheita: joulukuun infossa aiheina olivat uudet raportointipalvelut, kiertotalous ja sote-tilanne.
”Pyrimme rakentamaan kuuntelevaa ja keskustelevaa yhteistyötä kuntien kanssa ja olemaan helposti lähestyttävä yksikkö. On hienoa, että infotilaisuutemme kiinnostavat. Ne ovat osoittautuneet meille tärkeäksi tiedotuskanavaksi ja sopimuskunnillemme tärkeiksi tilaisuuksiksi saada vertaistukea ja keskustella sillä hetkellä pinnalla olevista asioista”, kuntien tilatietopalveluyksikön päällikkö Marko Suomela sanoo.
Kehittämiskohteeksi asiakastyytyväisyystutkimuksessa osoittautui tilatietopalvelujen ja kuntayhteistyön hyötyjen esille tuominen ja konkretisoituminen.
“Olemme panostaneet ja panostamme jatkossakin siihen, että palveluistamme saatavat hyödyt ovat asiakkaillemme mahdollisimman selkeät. Yhteen palveluun koottu ajantasainen tieto kuntien omistamista ja vuokraamista tiloista tukee kuntia tilakysymysten ratkaisemisessa ja vahvistaa tietopohjaista päätöksentekoa. Samalla se parantaa kuntien mahdollisuuksia suunnitella talouttaan, tehostaa tilankäyttöään ja saavuttaa säästöjä ilman, että tilojen tarkoituksenmukaisuus tai turvallisuus heikkenee”, Suomela kertoo.
Kuntien tilatietopalveluilta odotetaan jatkuvuutta, kehitystyötä ja asiakastapaamisia
Tutkimuksessa sopimuskunnilta kerättiin myös vapaamuotoista palautetta ja kehitysehdotuksia. Kyselyyn vastanneet sopimuskunnat nimesivät jatko-odotuksikseen muun muassa tilatietopalvelujen jatkuvuuden ja kehittämisen, asiantuntijatuen sekä tiedonkulun ja yhteistyön sujuvuuden.
Tiivis yhteistyö ja asiakaskohtaisten tarpeiden huomioiminen ovat saaneet sopimuskunnilta kiitosta aiemmissakin asiakastyytyväisyystutkimuksissa, mutta edellisvuosista poiketen sopimuskunnat toivovat enemmän kuntakohtaisia tapaamisia joko paikan päällä tai etänä.
”On tärkeää kuulla ja kuunnella asiakkaidemme kehitysehdotuksia, jotta pystymme tarjoamaan sellaisia palveluja, jotka vastaavat heidän tarpeisiinsa ja tukevat sekä tilakysymysten ratkaisemisessa että päätöksenteon eri vaiheissa”, Suomela toteaa.
Kuntien tilatietopalveluyksikkö kokoaa yhteistyössä Manner-Suomen kuntien kanssa tietoja kuntien omistamista ja vuokraamista tiloista yhteen tietojärjestelmään. Kunnat ovat merkittävä kiinteistöjen omistaja Suomessa, ja niillä on käytössään huomattava määrä erilaisia tiloja. Tietojen kokoamisen lisäksi tilatietopalveluyksikkö tarjoaa kunnille tietojen ylläpitämiseen ja päivittämiseen sekä tilahallintaan ja -johtamiseen runsaasti työvälineitä, kuten Skenarios-palvelun ja vuodenvaihteessa uudistuvan raportointipalvelun. Kuntien tiloista koottujen tietojen avulla rakennetaan myös valtakunnallista kokonaiskuvaa kuntien käytössä olevista tiloista.
Lisätietoja:
Marko Suomela, kuntien tilatietopalveluyksikön päällikkö, marko.suomela@senaatti.fi, puh. 040 670 0559