Puolustuskiinteistöjen rakennushankkeiden tulee vastata puolustushallinnon toiminnallisiin tarpeisiin ja samalla varmistaa, että verovaroin rakennetut tilat tarjoavat parhaan mahdollisen käyttöarvon pitkällä aikavälillä. Syksyllä 2024 otimme käyttöön uuden rakennushankkeiden asiakasohjausmallin, joka perustuu kolmeen vaiheeseen: tarpeen tunnistamiseen, tarkan toteutuksen varmistamiseen ja taloudellisuuden hallintaan.
Malli tuo selkeyttä ja läpinäkyvyyttä hankkeisiin
Uudessa mallissa korostuvat selkeä vastuunjako, valmisteltu päätöksenteko ja tavoitteiden läpinäkyvä seuranta. Asiakkaan johto on mukana ohjauksessa alusta alkaen. Hankkeen edetessä asiakaspäällikkö toimii hankkeen yhteyshenkilönä koko sen elinkaaren ajan.
Projekteissa projektipäälliköt ja rakennuttajapäälliköt varmistavat, että tehokkaimmat ratkaisut toteutuvat. Näin varmistamme, että ratkaisut todella vastaavat toiminnan tarpeisiin ja että päätökset perustuvat faktaan, eivät oletuksiin.
Tulokset puhuvat puolestaan: 30 miljoonan euron säästöt
Mallin vaikutukset ovat olleet merkittäviä. Olemme seuranneet tehostetusti yli 4 miljoonan euron arvoisia investointihankkeita, joita on ollut yhteensä 14. Näissä hankkeissa kustannuksia on pystytty alentamaan keskimäärin noin 20 prosenttia, yhteissummaltaan noin 30 miljoonaa euroa.
Kustannusten alentaminen on saavutettu tilatehokkuutta ja tilojen käyttöastetta parantamalla sekä toteutustapoja optimoimalla. Tämä on konkreettinen osoitus siitä, että systemaattinen hankeohjaus tuo tuloksia – ei vain euroina, vaan myös parempana laatuna ja hallittuna kokonaisuutena.
Suomen puolustuksen parhaaksi
Kustannustehokkuus on yksi Puolustuskiinteistöjen strategisista painopisteistä myös tulevina vuosina. Jatkamme hankeohjausmallin kehittämistä yhdessä asiakkaidemme ja kumppaniverkostomme kanssa, jotta voimme jatkossakin toteuttaa valtion kiinteistöhankkeet taloudellisesti, toimintalähtöisesti ja pitkäjänteisesti – Suomen puolustuksen parhaaksi.