Asiakkaamme entistä tyytyväisempiä toimitiloihin ja yhteistyöhön
Asiakkaistamme 77 % on erittäin tai melko tyytyväisiä Senaatin tarjoamiin toimitiloihin ja palveluihin, osoittaa vuotuinen asiakastyytyväisyystutkimuksemme. Vastaava luku edellisenä vuonna oli 74 %. Panostus sisäilmaongelmien ennakointiin on tuottanut tulosta ja tyytyväisyys sisäilma-asioihin parani nyt viidettä vuotta peräkkäin.
Senaatin asiakkailtaan saama kokonaisarvosana vuonna 2020 oli 3,85 (3,75) Kaikista tyytyväisimpiä Senaatin asiakkaat olivat kiinteistöjen sijaintiin, siivoushenkilöstön palveluun, turvallisuuspalveluihin sekä kiinteistöhenkilöstön palveluun.
Kysyttäessä mikä yksittäinen työtiloihin liittyvä asia parantaisi eniten asiakkaiden tyytyväisyyttä, nousi tutkimuksen vastauksissa useimmin esille sisäilmaan, ääniympäristöön ja työskentelyn rauhallisuuteen liittyviä asioita. Myös kierrätyksen helppouteen liittyvät odotukset nousevat esiin.
Sisäolosuhteet parantuneet
Senaatin tiloissa työskentelevien tyytyväisyys sisätilojen vedottomuuteen, lämpötilaan sekä sisäilman raikkauteen kehittyivät positiivisesti jo viidettä vuotta peräkkäin. Sisäolosuhteisiin liittyvien ongelmien ehkäisy on Senaatin strategian keskeinen painopiste ja sen edistämiseksi on toteutettu osana ns. sisäolosuhdeongelmien nollatoleranssiohjelmaa noin kolmekymmentä kehitysprojektia ja toimenpidekokonaisuutta ja työtä jatketaan edelleen.
Toimitilapäättäjien tutkimuksessa arvostetaan asiantuntemusta
Toimitila-asioista päättäville kohdistetussa tutkimuksessa kokonaistyytyväisyys (tilat, palvelut ja yhteistyö) parani myös ollen 3,72 (3,60). Nousua tapahtui kaikilla osa-alueilla, erityisesti tyytyväisyydessä Senaatin palveluihin.
Tutkituista 30 kohdasta 23 (77 %) arvioitiin hyvälle tai erinomaiselle tasolle. Päättäjät arvostavat kaikkien tilankäyttäjien tavoin eniten kiinteistön sijaintia, toiseksi parhaaksi arvioitiin henkilöstön ammattitaito ja asiantuntemus ja kolmanneksi vartiointi ja turvallisuuspalvelut. Heikoimman arvosanan saivat tilakokonaisuuksien muunneltavuus, tilan hinta-laatusuhde sekä sisäilman laatu.
Vastuullisuus entistä tärkeämpää
74 % tila-asioista päättäjistä on erittäin tyytyväisiä tai tyytyväisiä Senaatti-kiinteistöjen toimintaan yritysvastuuasioissa. Viime vuonna vastaava luku oli 65 %, joten vastaajien näkemys Senaatin toiminnasta on kehittynyt erittäin positiivisesti. Vastaajista peräti 90 % pitää vastuullisuusnäkökulmia erittäin tärkeinä tai tärkeinä toimitiloja koskevissa päätöksissä.
Etätyö lisääntyy lähes kaikilla asiakkailla
Valtaosalla vastaajaorganisaatioista on mahdollisuus etätyöhön joko koko henkilöstöllä tai osalla henkilöstöstä. Päättäjistä peräti 85 % uskoo etätyöskentelyn määrän kasvavan seuraavan kahden vuoden aikana. Vastauksissa ei juuri ole eroa eri toimialojen tai maantieteellisten alueiden välillä.
Asiakastyytyväisyyttä seurataan säännöllisesti
Senaatti-kiinteistöt seuraa asiakkaidensa tyytyväisyyttä toimitiloihin ja yhteistyöhön vuosittain tehtävillä tutkimuksilla. Kaikille Senaatti-kiinteistöiden asiakkaille eli tilankäyttäjille suunnattuun verkkokyselyyn vastasi lähes 10 000 asiakasta eri puolilta Suomea.
Tila-asioista päättäville kohdistetussa tutkimuksessa haastateltiin puhelimitse 400 asiakasta eri virastoista ja laitoksista. Päättäjätyytyväisyystutkimus on suunnattu Senaatin asiakkaiden yhteyshenkilöille, päättäjille ja johdolle.
Vuosittaisten tutkimusten lisäksi asiakaskokemusta mitataan ja kehitetään Senaatissa monin eri keinoin. Lue lisää: Palveluiden keskiössä 70 000 valtionhallinnon työntekijää