
Turun yhteinen työympäristö
Turun virastotaloon toteutettiin 17 valtion toimijan yhteinen työympäristö ja Suomi-piste. Muutostyöt alkoivat syksyllä 2024, ja tilat valmistuivat vaiheittain kesän ja alkusyksyn 2025 aikana.
Hankkeen kuvaus ja tavoitteet
Muutostyöt koskivat noin 10 000 neliön aluetta, jossa uudistettiin käyntiasiointipalvelu, toteutettiin uusia pistäytymistiloja ja tehtiin pienehköjä tilamuutoksia sekä parannettiin äänieristystä. Hankkeessa kiinnitettiin erityistä huomiota ympäristöystävällisiin ratkaisuihin. Tilamuutokset toteutettiin mahdollisimman paljon olemassa olevia monitilaympäristöjä hyödyntäen, ja kalustamisessa käytettiin lähes täysin olemassa olevia toimistokalusteita. Uudistus paransi tilojen turvallisuutta ja varautumista erilaisiin häiriötilanteisiin.
Yhteensä virastotalon yhteisessä työympäristössä työskentelee noin 1 500 henkilöä.
Senaatti-kiinteistöt omistaa vuonna 1967 valmistuneen virastotalon, jonka ovat suunnitelleet arkkitehdit Risto-Veikko Luukkonen ja Helmer Stenroos. Rakennukseen on tehty mittava peruskorjaus ja perusparannus 2010-luvulla, ja rakennukseen on valmistunut kerroksittain nykyaikainen monitilaympäristö vuosina 2016-2023.
Video Turun virastotalosta yläilmoista käsin kuvattuna. Lisäksi alempana kuvia virastotalon sisätiloista.
Hanke osana valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistamista
Turun toimitilojen uudistus on osana valtion laajempaa palvelu- ja toimitilaverkon uudistusta. Sen tavoitteena on vastata nopeasti muuttuvan toimintaympäristön tarpeisiin kokoamalla käyntiasiointia julkisen hallinnon yhteisiin palvelupisteisiin ja tiivistämällä valtionhallinnon toimitilaverkkoa. Yhteiset palvelupisteet takaavat kansalaisille asiakaspalvelua yhdenvertaisesti koko maassa.
Valtion toimitilastrategian mukaisesti Senaatti-kiinteistöt kehittää valtion yhteisiä työympäristöjä ja toteuttaa niitä vuoteen 2030 mennessä 18 eri paikkakunnalle.
Uuden yhteisen työympäristön käyttöönoton myötä virastotalon Hupin toiminta päättyi 30.6.2025. Senaatti oli yhteydessä Hupia käyttäneisiin asiakkaisiin ja keskusteli mahdollisuudesta tulla osaksi uutta yhteistä työympäristöä.
Kustannukset
Hankkeen kokonaiskustannukset olivat noin viisi miljoonaa euroa.






















Hankkeen aikataulu
-
syksy 2024 - alkusyksy 2025
Rakennustyöt käynnissä
-
kesä 2025
Toiminta yhteisessä työympäristössä alkaa
-
9/2025
Yhteinen käyntiasiointipalvelu avautuu asiakkaille
Tekijät
Käyttäjät: Aluehallintovirasto (AVI), Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY), Maanmittauslaitos (MML), Digi- ja väestötietovirasto (DVV), Business Finland, Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea, Taiteen edistämiskeskus, Ruokavirasto, Traficom, Väylävirasto, Tilastokeskus, Puolustuskiinteistöt ja Senaatti-kiinteistöt, Verohallinto, Metsähallitus, Luonnonvarakeskus ja Rikosseuraamuslaitos
Rakennuttaja: Senaatti-kiinteistöt
Rakennuttajapäällikkö: Tarja Hietamäki
Rakennuttajakonsultti: Sitowise Oy, Turku
Pääsuunnittelu: Arkkitehtitoimisto Lukkaroinen Oy, Turku
Rakennesuunnittelu: Sitowise Oy, Turku
LVI-suunnittelu: Sweco Talotekniikka Oy, Turku
Sähkösuunnittelu: Sitowise Oy, Turku
Lue myös
- Paluu toimistolle – näin huolehdimme toimitiloista
- Vastarinta kuuluu muutokseen – tärkeintä on kuunnella
- Kahdesta kerroksesta yhteen, koppikonttorista monitilaan
- Valtion virastot siirtyvät yhteisiin työympäristöihin eri puolilla Suomea
- Valtion toimitilastrategia: ”Tiloja tarvitaan vähemmän, mutta niiltä odotetaan enemmän”
- Senaatti.fi - Yhteiset työympäristöt
Lisätietoja
Senaatti-kiinteistöt
Katja Päivärinta
Projektipäällikkö
puh. 050 552 2263
etunimi.sukunimi@senaatti.fi