Toimittaja- ja tarjoajatyytyväisyys 2025: Vahvaa kumppanuutta ja kehitystoiveita

Erityiskiitosta ammattitaidosta, luotettavuudesta ja vakaudesta
Vuoden 2025 toimittajatyytyväisyystutkimus kertoo vahvasta luottamuksesta ja hyvästä yhteistyöstä Senaatti-konsernin kanssa. Pisteytettävissä aiheissa erityisen korkean keskiarvon (4,5/5) sai laskujen maksun oikeellisuus. Myös yhteistyön ja vuorovaikutuksen sujuvuus arvioitiin korkealle, keskimäärin arvosanalla 4,3.
Avoimissa palautteissa palveluntuottajat kiittävät erityisesti ammattitaitoista ja ystävällistä henkilöstöä, selkeitä toimintamalleja sekä sujuvaa vuorovaikutusta. Pitkäaikaiset kumppanuudet ja mielenkiintoiset hankkeet koetaan motivoivina ja merkityksellisinä. Myös avoimuus ja kehittämishalu näkyvät arjessa – yhteistyö koetaan tasavertaiseksi ja rakentavaksi.
Tarjoajatyytyväisyyskyselyiden tulokset tukevat samaa kuvaa: Senaatti-kiinteistöt ja Puolustuskiinteistöt nähdään vakaina ja luotettavina kumppaneina.
Toimittajilta ja tarjoajilta tärkeitä kehityskohteita
Vaikka tulokset ovat pääosin myönteisiä, saimme myös arvokkaita näkemyksiä yhteistyön kehittämiseksi. Palautteissa nousi esiin muun muassa:
- Prosessit ja päätöksenteko: Tilausten saanti ja päätöksenteko voivat kestää liian pitkään, ja prosesseja koettiin toisinaan raskaiksi. Toiveena on nopeuttaa päätöksentekoa tai viestiä prosessien etenemisestä aktiivisemmin.
- Viestintä ja tiedonkulku: Toimittajat toivovat lisää tietoa tulevista suunnitelmista ja liiketoiminnan kehityksestä projektien ulkopuolella.
- Palautekäytännöt: Palautetta kaivataan systemaattisemmin myös projektien alku- ja keskivaiheessa, ei vain lopussa.
- Sopimusehdot ja tarjouspyynnöt: Toiveena on tarjouspyyntöjen sisällön yhtenäistäminen ja arviointiperusteiden selkeyttäminen. Joissain tapauksissa vaatimukset on koettu liian rajaaviksi.
Lisäksi nousi esiin tarve turvaselvitysten sujuvoittamiseen sekä Puolustuskiinteistöjen ja Senaatin toimintamallien yhtenäistämiseen.
Tarjoajakyselyissä vastaajat pitivät yleisesti vaatimuksia sopivina, mutta joissain tapauksissa tarjouspyynnöt koettiin monimutkaisiksi, soveltuvuusvaatimukset tiukoiksi ja aikataulut liian kireiksi.
Kehitystarpeista toimenpiteisiin
Palautteet toimivat tärkeänä pohjana toimintamme kehittämiselle. Olemme jo käynnistäneet useita toimenpiteitä, kuten
- minimivaatimusten systemaattisempi ohjaus
- tarjouspyyntövaiheen turvallisuusmenettelyjen helpottaminen
- hankintaprosessien keventäminen (lean-malli)
- tarjouspyyntöjen palvelumuotoilu ja selkeyttäminen
- toimittajayhteistyömallin kehittäminen
- palautteen kerääminen säännöllisesti myös projektien aikana
- hankintaviestinnän kehittäminen.
Tavoitteenamme on rakentaa yhteistyötä, joka on sekä sujuvaa että vaikuttavaa – toimittajien ja tarjoajien näkemykset ovat tässä keskeinen voima.
Lämmin kiitos kaikille toimittajatutkimukseen ja tarjoajatyytyväisyyskyselyihin osallistuneille! Toivomme jatkossakin osallistumistanne toimintamme kehittämiseen.