Rovaniemen Lähteentien virastotalon uudistus valmistui – valtion toimijoita muuttaa yhteisiin tiloihin kesän ja syksyn aikana
Virastotalon julkisivu, ikkunat ja vesikatto uusittiin, ja myös sisätilat uudistettiin kokonaisuudessaan. Samalla talotekniikka, sähköjärjestelmät sekä muut tekniset järjestelmät päivitettiin vastaamaan nykyisiä vaatimuksia. Lisäksi tontille rakennettiin toimintoja tukeva uudisrakennus. Hankkeen tavoitteena oli luoda valtion toimijoille nykyaikainen, terveellinen ja muuntojoustava työympäristö, joka tukee yhteistyötä ja uusia työnteon tapoja.
Hankkeen kokonaislaajuus on noin 6 200 neliömetriä, ja sen kustannusarvio on noin 17,5 miljoonaa euroa. Pääurakoitsijana toimi Sakela Rakennus Oy.
”Rakennushankkeen valmistuminen viivästyi alkuperäisestä aikataulusta muutamalla kuukaudella rakennusaikana esiin tulleiden laajempien purkutöiden vuoksi. Ne katsottiin tarpeellisiksi rakennuksen pitkän käyttöiän ja laadukkaan lopputuloksen varmistamiseksi. Tästä syystä myös hankkeen kustannukset tulevat nousemaan kustannusarvioon verrattuna noin kaksi prosenttia. Vastaanoton jälkeen tilojen kalustaminen on käynnistetty ja käyttäjien muutot tapahtuvat porrastetusti kesän ja alkusyksyn aikana”, kertoo Senaatti-kiinteistöjen rakennuttajapäällikkö Kimmo Puttonen.
Hankkeessa toteutettiin valtion yhteinen monitilaympäristö sekä yhteiskäyttöisiä aulapalvelu-, kokous-, sosiaali-, kuntoilu- ja taukotiloja. Olemassa olevien käyttäjien Geologian tutkimuskeskuksen (GTK) ja Säteilyturvakeskuksen (STUK) lisäksi virastotalon uusiksi käyttäjiksi muuttavat Traficom, Rajavartiolaitos ja Ilmatieteen laitos. Rakennuksessa tulee työskentelemään yhteensä noin 225 henkilöä. Tilojen käyttöönotto ja muutto uusiin tiloihin toteutetaan vaiheittain kesän ja syksyn aikana.
Uudet tilat tuovat asiakkaiden toimintaan kustannushyötyjä arviolta noin 750 000 euroa vuodessa. Hyödyt syntyvät muun muassa työajansäästöstä erilaisissa sisäisissä siirtymissä sekä yhteistyön ja työviihtyvyyden parantumisesta.
Hankkeessa noudatettiin vähähiilisen rakentamisen periaatteita, ja se toteutettiin tavanomaista rakentamista vähähiilisemmin. Suunnittelussa valittiin muun muassa vähäpäästöisiä tuotteita, ja hankkeessa käytettiin Rakennustiedon ympäristöluokitustyökalua. Rakennuksen energiatehokkuutta parannettiin asentamalla vesikatolle 40 kilowatin aurinkovoimala, joka tuottaa osan kiinteistön tarvitsemasta sähköstä ja vähentää rakennuksen hiilijalanjälkeä.
Nykyiset tilat vapautuvat myyntiin
Hankkeen myötä Rovaniemellä voidaan luopua tarpeettomista valtion toimitiloista. Toimijoiden nykyisin käytössä oleva kiinteistö Walleniuksenväylällä vapautuu ja tulee myyntiin.
Virastotalon uudistaminen yhteiseksi työympäristöksi tukee valtion toimitilastrategian tavoitteita, joiden mukaan tiloja käytetään tehokkaammin ja henkilöstön käyttöön toteutetaan nykyaikaiset monitilaympäristöt.
Aikaisempi tiedote:
Lisätietoja
Senaatti-kiinteistöt
Rakennuttajapäällikkö Kimmo Puttonen, kimmo.puttonen@senaatti.fi, puh. 040 611 6822