Helsingin Kumpulanmäen kaavamuutosalueella tehty liito-oravahavaintoja

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi aluetta koskevan asemakaavanmuutoksen 25.9.2024. Myöhemmin alueen asemakaavamuutoksesta tehtiin valitus Kumpula-seuran ja Helsingin luonnonsuojeluyhdistyksen toimesta, mutta kaavavalitus hylättiin hallinto-oikeudessa kesäkuussa 2025. Hallinto-oikeuden päätöksestä on vielä ennen kaavamuutoksen lainvoimaistumista mahdollista hakea valituslupaa korkeimmalta hallinto-oikeudelta. Asemakaavan hyväksymisestä huolimatta sitä ei kuitenkaan voida nyt sellaisenaan toteuttaa, koska se vaarantaa liito-oravan lisääntymis- ja levähdyspaikkoja. Aluetta koskee luonnonsuojelulain lisääntymis- tai levähdyspaikkojen hävittämis- ja heikentämiskielto.
”Arvioimme asemakaavan edistämistä ja alueen kehittämisen uusia reunaehtoja yhteistyössä muiden maanomistajien ja kaupungin ympäristöpalveluiden kanssa. Kaikissa tulevissa suunnitelmissa huomioidaan alueen luontoarvot ja nämä uudet liito-oravahavainnot kuten tähänkin asti,” sanoo Senaatin myyntipäällikkö Leena Palokangas.
Luontoselvityksiä on tehty kaavan valmistelun aikana eikä liito-oravia ole löytynyt aikaisempina vuosina
Liito-oravien esiintymistä Kumpulan alueella on tutkittu useina vuosina kaupungin teettämissä kartoituksissa. Arvion mukaan liito-orava on pesiytynyt alueelle vuoden 2024 aikana, koska aiemmissa kartoituksissa havaintoja ei ole tehty.
”Alue on epätyypillinen liito-oravan pesimäpaikaksi, sillä liito-orava suosii yleensä varttuneita kuusivaltaisia sekametsiä, joissa kasvaa haapaa. Kaupunkiliito-oravat vaikuttaisivat kuitenkin hyväksyvän epätyypillisempiä elinalueita kuin muualla elävät lajitoverinsa, mikä selittäisi liito-oravan leviämistä Kumpulanmäelle,” sanoo Helsingin kaupungin ympäristöpalveluiden asiantuntija Ari Turula.
Kumpulanmäen asemakaavamuutoksen tavoitteena raideyhteyksiin tukeutuva kaupunkirakenne ja koti 1200 asukkaalle
Kumpulanmäen asemakaava on asuntorakentamaisen kannalta merkittävä, koska se mahdollistaa erinomaisella sijainnilla olevien uusien asuntojen rakentamisen noin 1 200 asukkaalle sekä parantaa alueen kulkuyhteyksiä ja palveluita Kumpulan yliopistokampuksella. Kaavaratkaisu toteuttaa osaltaan myös Helsingin yleiskaavan 2016 tavoitetta raideyhteyksiin tukeutuvasta kaupunkirakenteesta. Vallilanlaaksossa liikennöi raitiolinja 13 eli Kalasatama–Pasila-raitiotie, joka aloitti toimintansa kesällä 2024. Kaava-alueen viereen Kustaa Vaasan tielle on suunnitteilla Viikki-Malmi pikaraitiotie, joka tulee kulkemaan kadun keskellä autoliikenteestä eroteltuna.
Kaavasuunnitelmassa uusi rakentaminen on sijoitettu tiiviisti Kustaa Vaasan tien ja Pietari Kalmin kadun väliselle rinnealueelle, jotta puisto Vallilanlaakson puolella kaava-alueen eteläosassa säilyy mahdollisimman yhtenäisenä ja laajana. Alueen maisemalle leimallista puustoa on säilytetty Vallilanlaaksoon laskevalla etelärinteellä.
Lisätietoja
Senaatti-kiinteistöt
Leena Palokangas, leena.palokangas@senaatti.fi, puh. +358 50 308 9158
Helsingin Yliopistokiinteistöt Oy
toimitusjohtaja Jaana Ihalainen, jaana.ihalainen@helsinki.fi, puh. +358 50 570 9580
Helsingin kaupunki, asemakaavoitus
tiimipäällikkö Kaisa Jama, kaisa.jama@hel.fi, puh. +358 9 310 22980