Jakovara, Alijäämä, Hyvinvointi ja Kestävyysvaje. Helsingin Mariankatu 9:n neuvottelutilojen ovenpieliin sijoitetut näytöt kertovat paitsi neuvottelutilan nimen myös varaustilanteen. Mariankadun kokouskeskus on yksi kaikkien ministeriöiden yhteiskäyttöön tarkoitetuista yhdestätoista kokouskeskuksesta.
Neuvottelutilojen persoonalliset nimet ovat peräisin valtionvarainministeriöstä, jonka käytössä kokouskeskus oli aiemmin. Varaustilanteen näyttö taas juontuu Senaatilta hankitusta sähköisestä tilavarausjärjestelmästä, joka on otettu käyttöön kaikissa ministeriöissä vuoden 2018 alussa.
Aiemmin ministeriöt käyttivät kokouksiin pelkästään ministeriökohtaisia neuvottelutilojaan. Nyt yhä yleisempien yhteiskäyttöisten tilojen sekä yhtenäistettyjen toimintatapojen tarkoituksena on saada tilat tehokkaampaan käyttöön. Ja siinä on valtioneuvoston kanslian suunnittelijan Mika Hillbergin mukaan onnistuttukin.
”Yhteiskäyttöisyyden ideana on, että tiloja tarvitaan vähemmän, kun niitä käytetään tehokkaammin. Olemme neljän vuoden aikana pystyneet laskemaan ministeriöiden tilojen neliömäärän 184 000:sta 118 000:een.”
Hillberg ja valtioneuvoston kanslian tarkastaja Aarne Hiltunen ovat tilavarausjärjestelmän pääkäyttäjiä ja vastasivat sen käyttöönotosta ministeriöille.
Mariankatu 9:n kokouskeskuksen aulassa on infonäyttö, jonka avulla vieraat voivat nähdä, mitä eri tiloissa on meneillään.
Varaaminen helpottuu ja nopeutuu
Suomen ministeriöissä työskentelee yhteensä noin 4 400 työntekijää. He käyttävät kaikkiaan noin 300:aa neuvottelutilaa, joista tällä hetkellä 90 on yhteiskäytössä. Vuonna 2018 tilavarauksia on tehty järjestelmän kautta yli 100 000.
Työ- ja elinkeinoministeriön avustaja Raija Haapiainen käyttää tilavarausjärjestelmää päivittäin. Hänen mukaansa järjestelmän käyttöönotto sujui hyvin, ja monien eri toimintojen yhdistäminen samaan palveluun helpottaa arkea.
”Samalla järjestelmällä voin varata tilan, ilmoittaa vieraat aulapalveluun ja tilata tarjoilut huoneeseen. Ennen jouduin tekemään nämä eri kohdista, joten työhön meni enemmän aikaa.”
VNK:n Mika Hillberg (vas.) ja Aarne Hiltunen vastasivat järjestelmän käyttöönotosta ministeriöiden tiloissa. TEM:n Raija Haapiainen käyttää järjestelmää lähes päivittäin.
Järjestelmä testattiin ensin Senaatilla
Senaatin sähköisen tilavarausjärjestelmän kehittämisestä vastaa sähköisten toimitilapalveluiden tiimi, jota vetää Marko Kääriä. Järjestelmän teknisestä toteutuksesta puolestaan huolehtii kotkalainen Mercantus Oy.
Kääriän mukaan uusien järjestelmien käyttöönotto- ja kehityshankkeisiin osallistuu tyypillisesti työntekijöitä yli yksikkörajojen.
”Älykkäitä työympäristöjä kehitettäessä yksiköt ja tiimit ylittävän yhteistyön merkitys korostuu. Teemme jatkuvasti töitä esimerkiksi Senaatin ICT:n, liiketoiminnan sekä toimitila- ja ylläpitopalveluiden väen kanssa.”
Ennen kuin uutta Senaatin kehittämää ratkaisua aletaan tarjota asiakkaille, sitä testataan usein omissa tiloissa. Näin toimittiin myös sähköisen tilavarausjärjestelmän kanssa.
”Vuonna 2015 sähköinen tilavarausjärjestelmä otettiin ensin Senaatin omaan käyttöön. Kun asiakkaat kiinnostuivat ratkaisusta, aloimme tarjota sitä heillekin. Tällä hetkellä järjestelmä on käytössä valtakunnallisesti kaikissa Senaatin yhteiskäyttöisissä kokouskeskuksissa. Suurin yksittäinen asiakas on ministeriöiden tiloista huolehtiva Valtioneuvoston kanslia”, Kääriä kertoo.
Kokouskeskuksessa neuvottelutilojen ovenpieliin on asetettu myös infonäytöt, jotka kertovat, mitä tilassa tapahtuu.
Lisää tietoa tilojen käytöstä
Tilavarausjärjestelmän jatkokehityksestä vastaa Senaatin sähköisten toimitilapalveluiden asiantuntijana työskentelevä Henna Köntti. Hän kertoo, että järjestelmää kehitetään tuottamaan entistä enemmän dataa tilojen käytöstä.
”Seuraavaksi yhdistämme varausasteen käyttöasteeseen. Alamme siis seurata, kuinka paljon henkilöitä tiloissa on ja paljonko niihin mahtuisi – eli käytämmekö tiloja oikein.”
Vuoden 2019 aikana Senaatti pilotoi tilavarausjärjestelmää mobiilisovelluksena, ja siinä hyödynnetään enemmän paikkatietoa kuin selaimen kautta käytettävässä versiossa. Mobiiliversio osaa esimerkiksi opastaa tilan varaajan oikeaan paikkaan, kun hän saapuu kiinteistöön.
”Tulevaisuuden tavoitteenamme on, että sovelluksen avulla voisi esimerkiksi varata neuvottelutilojen lisäksi myös työpisteen yhteiskäyttötiloista, kuten Sesamista”, Köntti kertoo.
Henna Köntti ja Marko Kääriä esittelevät Senaatin pääkonttorin aulassa virtuaaliaulapalveluun kuuluvaa automaattia, jonka avulla vieraat voivat itse tulostaa vierailijakorttinsa.
Nopeasti käyttövalmis
Henna Köntti kertoo, että tilavarausjärjestelmän käyttöönotto on asiakkaalle helppoa ja nopeaa. Järjestelmä toimii selaimella, eikä sen käyttäminen vaadi asennuksia asiakkaan työasemaan. Kirjautuminen hoituu kätevästi Virtu-tunnuksilla ja Senaatti huolehtii tilavarausjärjestelmän turvallisuudesta.
”Sähköisen tilavarausjärjestelmän peruskäyttö on asiakkaalle maksutonta, kun järjestelmää käytetään Senaatin hallinnoimissa kiinteistöissä. Maksullisena lisäpalveluna Senaatti tarjoaa neuvottelutilojen ovenpieliin ja aulatiloihin saatavia tilavarausnäyttöjä.”