Senaatti-konsernin asiakastyytyväisyys on hyvällä tasolla
Asiakastyytyväisyystutkimuksemme mukaan valtaosa Senaatti-konsernin asiakkaista oli tyytyväisiä tiloihimme ja palveluihimme vuonna 2022. Asiakkaiden kokonaistyytyväisyys parani hieman koko konsernin tasolla: 76 % asiakkaistamme oli melko tai erittäin tyytyväisiä tiloihimme (edellisenä vuonna 75 %).
Kiinteistön palvelut ja kiinteistön hoito saivat erinomaisen arvosanan. Eniten asiakastyytyväisyyttä parantaisivat sisäilmaolosuhteiden kehittäminen ja rauhalliset työskentelytilat. Senaatti-kiinteistöjen asiakkaat toivoivat lisäksi tilojen kehittämistä tukemaan entistä paremmin hybridityötä, pienryhmätyöskentelyä ja työpuheluita. Puolustuskiinteistöjen asiakkaiden toiveissa korostui sosiaalitilojen riittävyys.
Senaatti-konsernin vuosittain tehtävä asiakastyytyväisyyskysely on suunnattu kaikille tilojen käyttäjille. Vuonna 2022 kyselyyn vastasi 9 263 asiakasta eli tilojemme käyttäjää. Edellisenä vuonna vastaajia oli noin 7 600.
Viime vuoden kyselyssä kysyimme asiakkailtamme ensimmäistä kertaa ideoita energiansäästöön. Ideointiin osallistui lähes puolet vastaajista eli 46 %. Kaikkiaan ideoita kertyi lähes 10 000, ja ne liittyivät tyypillisesti muun muassa valaistuksen poiskytkemiseen aikakatkaisuilla ja liiketunnistimilla, lämpötilan alentamiseen sekä energiatehokkaampien lamppujen käyttöön.
Senaatti-kiinteistöjen asiakkaat arvostivat kiinteistöpalvelujen henkilökuntaa ja tilojen sijaintia
Vuonna 2022 asiakastyytyväisyystutkimukseen vastasi yhteensä 7 851 Senaatti-kiinteistöjen asiakasta. Heistä 77 % kertoi olevansa melko tai erittäin tyytyväinen käyttämiinsä tiloihin.
Erinomaisen arvosanan (yli 4,0) Senaatti-kiinteistöjen asiakkaat antoivat
- kiinteistöjen sijainnille
- kiinteistön palveluita tuottavan henkilöstön asenteelle ja työn jäljelle sekä
- kiinteistönhoidon ja kunnossapidon korkealle laadulle ja henkilöstön palveluasenteelle.
Kehitettävää asiakkaat löysivät
- tilojen ääniympäristöstä
- työrauhan tai keskusteluiden luottamuksellisuuden takaavien tilojen riittävyydestä
- sisäilmasta sekä
- asiakkaan informoinnista palvelupyyntöjen etenemisestä.
Sisäilman osalta tyytyväisyys on kehittynyt jo vuodesta 2015 alkaen ja on hyvällä tasolla.
Puolustuskiinteistöjen asiakkaat arvostavat henkilökunnan palveluasennetta
Puolustusvoimien henkilöstölle ja Puolustuskiinteistöjen muille kumppaneille suunnatussa asiakastyytyväisyystutkimuksessa yhteensä 1 412 asiakasta kertoi mielipiteensä tiloista ja palveluista. 70 % vastaajista kertoi olevansa melko tai erittäin tyytyväinen tiloihin kokonaisuudessaan.
Erityisesti tyytyväisiä oltiin
- kiinteistöjen sijaintiin
- siivouspalveluihin ja kiinteistönhoitoon sekä etenkin henkilökunnan palveluasenteeseen
- kunnossapidolle, tauko- ja kokoustilojen riittävyys ja valaistus sekä
- miten hyvin tilat tukevat työntekoa.
Eniten kehitettävää nähtiin
- tiloissa ja erityisesti niiden ääniympäristössä
- sisäilman raikkaudessa
- kierrätysmahdollisuuksissa sekä
- palvelupyyntöjen hoitamisessa ja asiakkaan informoinnissa kiinteistöihin liittyvissä asioissa esimerkiksi vikatilanteissa.
Päättäjäasiakkaat ovat tyytyväisiä yhteistyöhön ja asiakaspalveluun
Konsernin päättäjätyytyväisyyskyselyyn vastasi 402 asiakasorganisaatioiden toimitila-asioista päättävää henkilöä. Konsernitason keskiarvot nousivat hienoisesti viime vuodesta kaikilla osa-alueilla lukuun ottamatta asiantuntijapalveluita, joissa tyytyväisyys laski hieman. Senaatti-konsernin kokonaistyytyväisyys oli 3,74 (edellisenä vuonna 3,68), Puolustuskiinteistöjen 3,71 (3,69) ja Senaatti-kiinteistöjen 3,76 (3,67).
Konsernin tuloksissa erinomaisen arvosanan (yli 4,0) saivat
- yhteyshenkilön tavoitettavuus ja reagointinopeus
- henkilöstön ammattitaito ja asiantuntemus sekä
- yhteistyön ja vuorovaikutuksen sujuvuus.
Kehittämiskohteiksi nostettiin
- tilakokonaisuuksien muunneltavuus
- tilojen hinta-laatusuhde
- tilaratkaisuprojektien sujuvuus sekä rakennuttamispalvelut.
Asiakas- ja päättäjäkyselyiden tuloksia tarkastellaan asiakasorganisaatio- ja kohdetasolla ja niistä johdetaan kehittämistoimenpiteitä konsernin kaikissa yksiköissä. Kehittämistoimenpiteet voivat liittyä esimerkiksi tilojen viihtyisyyteen, sisäolosuhteisiin tai palvelupyyntöjen etenemisestä viestimiseen.
Lisätiedot:
erityisasiantuntija Erika Stude, erika.stude@senaatti.fi tai 050 438 7626