GRI
Senaatti-kiinteistöjen vuoden 2020 yhteiskuntavastuun raportointi perustuu edellisvuosien tapaan GRI-standardin perustason (core) laajuuteen. Senaatti-kiinteistöt raportoi soveltuvin osin myös GRI:n rakennus- ja kiinteistötoimialan lisäohjeistuksen (Construction and Real Estate sector supplement, CRESS) mukaisesti. Raportointiin on sisällytetty myös olennaisuustarkastelun perusteella Senaatti-kiinteistöjen omat merkittävimmät näkökohdat (SK-1-SK-7).
Lisätietoja Senaatti-kiinteistöjen viestintä Outi.Tarkka@senaatti.fi
102 – Yleinen sisältö | |||
Sisältö | Sijainti raportissa | Huomiot ja puutteet | |
Organisaation kuvaus | |||
102-1 | Raportoivan organisaation nimi | Senaatti | |
102-2 | Toimialat, brändit, tuotteet ja palvelut | Liiketoiminta ja palvelut | |
102-3 | Organisaation pääkonttorin sijainti | Organisaatio | |
102-4 | Toimintamaat | Organisaatio | |
102-5 | Organisaation omistusrakenne ja yhtiömuoto | Organisaatio | |
102-6 | Markkina-alueet, toimialat | Liiketoiminta ja palvelut | |
102-7 | Raportoivan organisaation koko | Avainluvut | |
102-8 | Tietoa palkansaajista ja muista työntekijöistä | Senaattilaiset | |
102-9 | Toimitusketju | Vastuulliset hankinnat | |
102-10 | Merkittävät muutokset organisaatiossa ja toimitusketjussa | Ei merkittäviä muutoksia vuonna 2020. | |
102-11 | Varovaisuusperiaatteen soveltaminen | Senaatti noudattaa kaikessa toiminnassa lainsäädännön vaatimuksia ja rakentamisessa rakennusmääräyksiä, jossa nämä asiat otetaan huomioon. Erillistä prosessia tähän ei ole. | |
102-12 | Organisaation hyväksymät tai edistämät ulkopuolisten toimijoiden periaatteet tai aloitteet | Toimialan kehittämiseen osallistuminen | Senaatti on sitoutunut toimitilakiinteistöjen energiatehokkuussopimukseen (TETS) vuosille 2017-2025 sekä WWF:n Green Office ympäristöohjelmaan. |
102-13 | Jäsenyydet järjestöissä ja edunvalvontaorganisaatioissa | Sidosryhmät | |
Strategia | |||
102-14 | Toimitusjohtajan katsaus | Toimitusjohtajan katsaus | |
102-15 | Keskeiset vaikutukset, riskit ja mahdollisuudet | Riskienhallinta Toimintaympäristö |
|
Eettiset toimintaperiaatteet | |||
102-16 | Arvot ja liiketoimintaperiaatteet | Henkilöstö | Arvot on luotu yhteistyössä henkilöstön kanssa. Senaatilla on kattava perehdyttämisohjelma, jossa käydään läpi Senaatin toimintaperiaatteet ml. arvot. Eettinen toimintatapa Senaatissa -tentin suorittaminen on kaikille pakollinen. |
Hallitus | |||
102-18 | Hallintorakenne | Vastuullisuus | |
102-22 | Hallituksen kokoonpano | Hallinto ja johtaminen | Hallituksen nimittämisessä noudatetaan liikelaitoslakia (1062/2010) ja sitä tarkentavaa valtioneuvoston asetusta(1292/2010) |
102-23 | Hallituksen puheenjohtaja | Hallinto ja johtaminen | |
102-24 | Hallituksen valinta | Hallinto ja johtaminen | Hallituksen nimittämisessä noudatetaan liikelaitoslakia (1062/2010) ja sitä tarkentavaa valtioneuvoston asetusta(1292/2010) |
102-35 | Hallituksen ja ylimmän johdon palkitseminen | Palkitseminen | Senaatti raportoi hallitukselle ja johtoryhmälle maksetut palkkiot. |
Sidosryhmät | |||
102-40 | Luettelo organisaation sidosryhmistä | Sidosryhmät | |
102-41 | Kollektiivisesti neuvoteltujen työehtosopimusten piiriin kuuluva henkilöstö | Kaikki työntekijät johtoa lukuunottamatta kuuluvat yleisten työehtosopimusten piiriin. | |
102-42 | Sidosryhmien määrittely- ja valintaperusteet | Sidosryhmät | |
102-43 | Sidosryhmätoiminnan periaatteet | Sidosryhmät | |
102-44 | Sidosryhmien esille nostamat tärkeimmät asiat ja huolenaiheet | Sidosryhmät | Senaatti toteuttaa vuosittain asiakas- ja päättäjätyytyväisyystutkimukset, joiden tulosten perusteella toimintaa kehitetään. Lisäksi ovat käytössä sähköiset palautekanavat. |
Raportointitapa | |||
102-45 | Tilinpäätökseen sisältyvät yhtiöt | Tilinpäätös | Raportti kattaa Senaatti-kiinteistöjen koko toiminnan. Mukana eivät ole Senaatti-kiinteistöjen tytäryhtiöt, joiden osuus liikelaitoskonsernista on hyvin pieni. |
102-46 | Raportin sisällön määrittely | Olennaiset teemat | |
102-47 | Olennaiset näkökohdat | Olennaiset teemat | |
102-48 | Muutokset aiemmin raportoiduissa tiedoissa | Muutokset aiemmin raportoiduissa tiedoissa ilmoitetaan tunnuslukujen yhteydessä. | |
102-49 | Merkittävät muutokset raportin laajuudessa ja näkökohtien laskentarajoissa | Raportointiperiaatteet | |
102-50 | Raportointijakso | Raportointiperiaatteet | |
102-51 | Edellisen raportin päiväys | Raportointiperiaatteet | |
102-52 | Raportin julkaisutiheys | Raportointiperiaatteet | |
102-53 | Yhteystiedot, josta kysyä raporttiin liittyviä lisätietoja | GRI | |
102-54 | GRI-standardien mukainen raportoinnin kattavuus | GRI | |
102-55 | GRI-sisällysluettelo | GRI | |
102-56 | Raportoinnin varmennus | Varmennuslausunto | |
103 – Johtamismalli | |||
Sisältö | Huomiot ja puutteet | ||
103-1 | Olennaisia näkökohtia koskevat laskentarajat | Raportointiperiaatteet | |
Olennaiset teemat | |||
103-2 | Johtamismallin osatekijät | Vastuullisuus Senaatissa | Kunkin olennaisen teeman johtaminen on kuvattu erikseen teeman omalla sivulla. |
103-3 | Johtamismallin arviointi | Vastuullisuus Senaatissa | ISO 14001 kattaa ympäristön lisäksi taloudellisen ja sosiaalisen vastuun osa-alueet. Toimintaa seurataan säännöllisillä sisäisillä ja ulkoisilla auditoinneilla sekä puolivuosittain tehtävillä johdon katselmuksilla. |
200 – Taloudelliset vaikutukset | |||
Sisältö | Huomiot ja puutteet | ||
Taloudelliset tulokset | |||
201-1 | Suoran taloudellisen lisäarvon tuottaminen ja jakautuminen | Yhteiskunnalliset rahavirrat | |
201-4 | Valtiolta saadut avustukset | Yhteiskunnalliset rahavirrat | |
Välilliset taloudelliset vaikutukset | |||
203-2 | Merkittävät epäsuorat taloudelliset vaikutukset ja niiden laajuus | Rahavirrat | |
Hankintakäytännöt | |||
204-1 | Ostot paikallisilta toimittajilta | Senaatti noudatta julkista hankintalakia, jossa hankintakriteerinä ei voi käyttää paikallisuutta | |
SK-5 | Talousrikollisuuden torjunta | Talousrikollisuuden torjunta | |
SK-6 | Hankinnoissa kestävän kehityksen huomioiminen kattavasti | Vastuulliset hankinnat | |
Korruptionvastaisuus | |||
205-2 | Korruption vastaisiin politiikkoihin ja menettelytapoihin liittyvä viestintä ja koulutus | Senaatilla on eettiset ohjeet ja jokainen senaattilainen suorittaa etiikkatentin. Toimittajien sopimuksiin sisällytetään talousrikollisuuden torjunnan ehdot ja ne käydään läpi rakennusurakoitsijoiden ja ylläpidon toimittajien kanssa. | |
205-3 | Vahvistetut lahjontatapaukset ja niihin liittyvät toimenpiteet | Ei lahjontatapauksia vuonna 2020. | |
Kilpailun rajoittaminen | |||
206-1 | Kilpailuoikeudellisten säännösten rikkomiseen, kartelleihin ja monopoliaseman väärinkäyttöön liittyvät oikeustoimet | Ei oikeudenkäyntejä em. mainituissa tapauksissa vuonna 2020. | |
300 – Ympäristövaikutukset | |||
Sisältö | Huomiot ja puutteet | ||
Energia | |||
302-1 | Organisaation oma energiankulutus | Energia, päästöt ja vesi | Senaatti kehittää öljyn kokonaiskulutuksen raportointia.
Senaatti raportoi kasvihuonekaasupäästöt CO₂-yksikössä CO₂e sijaan. |
302-3 | Energiaintensiteetti | Energia, päästöt ja vesi | |
302-4 | Energiankulutuksen vähentäminen | Energia, päästöt ja vesi | Senaatin ylläpitämien kiinteistöjen käyttämä öljynkulutus on pienentynyt vuoteen 2019 verrattuna noin 23%, joka näkyy maakaasun ja pellettien käytön nousuna. |
Vesi | |||
303-1 | Kokonaisvedenotto vesilähteittäin | Energia, päästöt ja vesi | Kohteissa käytössä kunnallinen vesi. Senaatilla on myös yksittäisiä kohteita, joissa on oma kaivo. |
Luonnon monimuotoisuus | |||
304-1 | Toimipaikat, jotka sijaitsevat luonnonsuojelualueilla tai luonnon monimuotoisuuden kannalta merkittävillä alueilla | Luonnon monimuotoisuus | Raportoitu luonnosuojelualueilla sijaitsevien kohteiden toiminnan laatu ja luontoarvojen huomioimien osana riskienhallintaprosessia ja vaikutusten ennaltaehkäisyä |
Päästöt | |||
305-1 | Suorat kasvihuonekaasujen päästöt (scope 1) | Energia, päästöt ja vesi | |
305-2 | Epäsuorat kasvihuonekaasujen päästöt (scope 2) | Energia, päästöt ja vesi | |
305-3 | Muut epäsuorat kasvihuonekaasujen päästöt (scope 3) | Energia, päästöt ja vesi | |
305-4 | Kasvihuonekaasujen päästöintensiteetti | Energia, päästöt ja vesi | |
305-5 | Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen | Energia, päästöt ja vesi | |
Jätteet | |||
306-2 | Jätteiden kokonaismäärä jaoteltuna jätelajeittain ja käsittelytavan mukaisesti | Jätteet ja pilaantuneet maa-alueet | |
SK-7 | Jätteiden lajittelu virastotaloissa ja toimipaikoissa ja kiertotalouden edistäminen. | Jätteet ja pilaantuneet maa-alueet | |
Ympäristölainsäädännön noudattaminen | |||
307-1 | Ympäristölainsäädännön ja -säännösten rikkominen | Ei sakkoja tai sanktioita vuonna 2020. | |
400 – Sosiaaliset vaikutukset | |||
Sisältö | Huomiot ja puutteet | ||
Työsuhteet | |||
401-1 | Uuden palkatun henkilöstön määrä ja vaihtuvuus | Henkilöstö | Senaatti toimii vain Suomessa, joten alueellisuus ei ole merkittävä kriteeri. Henkilöstön ikä ei ole tehtävien luonteen vuoksi kriteerinä valinnoille. |
401-2 | Kokoaikaisen henkilöstön henkilöstöetuudet, joita ei tarjota määräaikaiselle tai osa-aikaiselle henkilöstölle | Kaikilla työntekijöillä on samat henkilöstöetuudet autoetua lukuunottamatta, joka tarjotaan vain vakituiselle henkilöstölle. | |
Työterveys ja -turvallisuus | |||
403-1
403-3 403-4
403-5 403-6
403-7
403-9
|
Työterveys ja turvallisuusjärjestelmä
Työterveyspalvelut Työterveyspalveuiden kattavuus
Työntekijöiden koulutus Työntekijöiden terveyden edistäminen
Työterveys- ja turvallisuushaittojen ehkäisy
Tapaturmatyypit, tapaturmataajuus, ammattitautitaajuus, menetetyt työpäivät, poissaolot ja kuolemantapaukset
|
Työhyvinvointi
Työturvallisuus rakennustyömailla
Työturvallisuus rakennustyömailla
|
Senaatilla on työsuojelutoimikunta.
Kaikki työntekijät kuuluvat työterveyspalveuiden piiriin.
Vuonna 2020 ei ollut työhön liittyviä kuolemantapauksia. Kehitämme raportointiamme vakavien ja muiden tapaturmien, päätapaturmatyyppien, työhön liittyvien vaarojen ja riskien sekä kokonaistyötuntien osalta. |
Koulutukset | |||
404-1 | Keskimääräiset koulutustunnit vuodessa henkilöä kohden | Osaamiseen panostaminen | Senaatti raportoi koulutukset päivinä. |
404-2 | Osaamisen kehittämiseen ja muutokseen liittyvät ohjelmat | Osaamiseen panostaminen | |
404-3 | Säännöllisten suoritusarviointien ja kehityskeskustelujen piirissä olevan henkilöstön osuus | Koko henkilöstö on suoritusarvioinnin ja kehityskeskustelujen piirissä | |
Monimuotoisuus ja yhdenvertaiset mahdollisuudet | |||
405-1 | Hallinnon ja henkilöstön monimuotoisuus | Henkilöstö | |
Syrjinnän ehkäisy | |||
406-1 | Syrjintätapaukset ja korjaavat toimenpiteet | Syrjintätapauksia ei raportoitu vuonna 2020. Senaatilla on tasa-arvosuunnitelma, jossa otetaan kantaa myös syrjimiseen sekä tasa-arvosuunnitelmassa tavoitteita, joiden toteutumista seurataan. Mahdollisten syrjintätapausten käsittelyssä on mukana luottamusmiesorganisaatio sekä työnantajan puolelta työsuojelupäällikkö ja henkilöstöasioista vastaava johtaja. Asian käsittely dokumentoidaan. | |
Julkinen päätöksenteko | |||
415-1 | Poliittiset tuet | Senaatin eettiset periaatteet kieltävät poliittisten tukien antamisen. | |
Asiakkaiden terveys ja turvallisuus | |||
416-1 | Tuotteiden ja palveluiden terveys ja turvallisuusvaikutusten arviointi | Sisäilma | |
SK-1 | Hyvien sisäolosuhteiden varmistaminen Senaatin hallitsemissa kiinteistöissä | Sisäilma | |
416-2 | Tuotteiden ja palveluiden terveys- ja turvallisuusvaatimusten rikkomukset | Ei rikkomuksia vuonna 2020 | |
Asiakkaiden yksityisyydensuoja | |||
418-1 | Asiakkaiden yksityisyydensuojan rikkomiseen ja asiakastietojen häviämiseen liittyvät valitukset | Ei valituksia vuonna 2020. | |
Määräystenmukaisuus | |||
419-1 | Lakien ja säädösten rikkomukset sosiaalisten ja taloudellisten tekijöiden osalta | Ei rikkomuksia vuonna 2020. | |
Rakennus- ja kiinteistötoimialan lisäosa (Construction and Real Estate Sector Disclosures) | |||
Sisältö | Huomiot ja puutteet | ||
CRE-1 | Rakennusten energiaintensiteetti | Energia, päästöt ja vesi | |
CRE-2 | Rakennusten vesi-intensiteetti | Energia, päästöt ja vesi | |
CRE-3 | Rakennusten kasvihuonekaasupäästöintensiteetti | Energia, päästöt ja vesi | |
CRE-5 | Puhdistetut tai puhdistuksen tarpeessa olevat maa-alueet | Jätteet ja pilaantuneet maa-alueet | Senaatti ei raportoi ko. maa-alueiden pinta-alatietoja. |
CRE-8 | Kestävään kehitykseen liittyvät sertfiointi-, luokittelu- sekä merkintäohjelmat | Kestävä rakentaminen ja kiertotalous | Senaatissa ei ole käytössä kattavaa luokitusta rakennusten energiatehokkuudelle. Rakennuttamisessa on käytössä Suomen olosuhteisiin kehitetty RT-ympäristötyökalu. Käytössä ei ole kansainvälisiä sertifiointeja. |
SK-2 | Elinkaariajattelu kiinteistöjen ylläpidossa ja rakentamisessa ja niiden kautta Suomen valtion päästötavoitteiden edistäminen | Energia, päästöt ja vesi | |
SK-3 | Tilojen tehokas ja optimaalinen käyttö: uusien työnteon tapojen ja uusien työympäristöjen edistäminen valtionhallinnossa | Työympäristöjen kehittäminen | |
SK-4 | Tilojen, tietojen ja toiminnan turvallisuus. | Turvallisuus |
Laskentaraja | ||
Olennaiset näkökohdat | Senaatti-kiinteistöt | Senaatti-kiinteistöt ja ulkopuoliset toimijat |
Taloudelliset tulokset | x | |
Välilliset taloudelliset vaikutukset | x | |
Korruption vastaisuus | x | |
Kilpailun rajoittaminen | x | |
Energia | x | |
Vesi | x | |
Päästöt | x | |
Päästöt vesistöihin ja jätteet | x | |
Ympäristölainsäädännön noudattaminen | x | |
Työsuhteet | x | |
Työterveys- ja turvallisuus | x | |
Koulutukset | x | |
Monimuotoisuus ja yhdenvertaiset mahdollisuudet | x | |
Syrjinnän ehkäisy | x | |
Asiakkaiden terveys ja turvallisuus | x | |
Määräystenmukaisuus | x | |
Terveelliset ja turvalliset tilat | x | |
Tilatehokkuus | x | |
Toimintaa tukevat työympäristöt | x | |
Kustannustehokas toiminta | x |