GRI
Senaatti-kiinteistöjen vuoden 2018 yhteiskuntavastuun tunnusluvut perustuvat GRI-standardien (2016) perustason (core) laajuuteen. Senaatti-kiinteistöt raportoi soveltuvin osin myös GRI:n rakennus- ja kiinteistötoimialan lisäohjeistuksen (Construction and Real Estate sector supplement, CRESS) mukaisesti.
Lisätietoja Senaatti-kiinteistöjen viestintä p. 0205 811 356.
102 – Yleinen sisältö | |||
Sisältö | Sijainti raportissa | Lisätiedot ja puutteet | |
Organisaation kuvaus | |||
102-1 | Raportoivan organisaation nimi | Senaatti | |
102-2 | Toimialat, brändit, tuotteet ja palvelut | Liiketoiminta ja palvelut | |
102-3 | Organisaation pääkonttorin sijainti | Organisaatio | |
102-4 | Toimintamaat | Organisaatio | |
102-5 | Organisaation omistusrakenne ja yhtiömuoto | Organisaatio | |
102-6 | Markkina-alueet, toimialat | Liiketoiminta ja palvelut | |
102-7 | Raportoivan organisaation koko | ||
102-8 | Tietoa palkansaajista ja muista työntekijöistä | ||
102-9 | Toimitusketju | ||
102-10 | Merkittävät muutokset organisaatiossa ja toimitusketjussa | Ei ole merkittäviä muutoksia vuonna 2018. | |
102-11 | Varovaisuusperiaatteen soveltaminen | Senaatti noudattaa kaikessa toiminnassa lainsäädännön vaatimuksia ja rakentamisessa rakennusmääräyksiä, jossa nämä asiat otetaan huomioon. Erillistä prosessia tähän ei ole. | |
102-12 | Organisaation hyväksymät tai edistämät ulkopuolisten toimijoiden periaatteet tai aloitteet | Toimialan kehittämiseen osallistuminen | Senaatti on sitoutunut toimitilakiinteistöjen energiatehokkuussopimukseen (TETS) vuosille 2017-2025 sekä WWF:n Green Office ympäristöohjelmaan. |
102-13 | Jäsenyydet järjestöissä ja edunvalvontaorganisaatioissa | Sidosryhmät | |
Strategia | |||
102-14 | Toimitusjohtajan katsaus | Toimitusjohtajan katsaus | |
102-15 | Keskeiset vaikutukset, riskit ja mahdollisuudet | ||
Eettiset toimintaperiaatteet | |||
102-16 | Arvot ja liiketoimintaperiaatteet | Henkilöstö Vastuullisuuden johtaminen |
|
Hallinto | |||
102-18 | Hallintorakenne | Hallinto ja johtaminen | |
102-22 | Hallituksen kokoonpano | ||
102-23 | Hallituksen puheenjohtaja | Hallinto ja johtaminen | |
102-24 | Hallituksen valinta | Hallinto ja johtaminen Hallinnointikoodi |
|
Sidosryhmät | |||
102-40 | Luettelo organisaation sidosryhmistä | Sidosryhmät | |
102-41 | Kollektiivisesti neuvoteltujen työehtosopimusten piiriin kuuluva henkilöstö | Kaikki työntekijät johtoa lukuunottamatta kuuluvat yleisten työehtosopimusten piiriin. | |
102-42 | Sidosryhmien määrittely- ja valintaperusteet | Sidosryhmät | |
102-43 | Sidosryhmätoiminnan periaatteet | Sidosryhmät | |
102-44 | Sidosryhmien esille nostamat tärkeimmät asiat ja huolenaiheet | Sidosryhmät | |
Raportointitapa | |||
102-45 | Tilinpäätökseen sisältyvät yhtiöt | Tilinpäätös | Raportti kattaa Senaatti-kiinteistöjen koko toiminnan. Mukana eivät ole Senaatti-kiinteistöjen tytäryhtiöt, joiden osuus liikelaitoskonsernista on hyvin pieni. |
102-46 | Raportin sisällön määrittely | Olennaiset teemat | |
102-47 | Olennaiset näkökohdat | Olennaiset teemat | |
102-48 | Muutokset aiemmin raportoiduissa tiedoissa | Muutokset aiemmin raportoiduissa tiedoissa ilmoitetaan tunnuslukujen yhteydessä. | |
102-49 | Merkittävät muutokset raportin laajuudessa ja näkökohtien laskentarajoissa | Raportointiperiaatteet | |
102-50 | Raportointijakso | Raportointiperiaatteet | |
102-51 | Edellisen raportin päiväys | Raportointiperiaatteet | |
102-52 | Raportin julkaisutiheys | Raportointiperiaatteet | |
102-53 | Yhteystiedot, josta kysyä raporttiin liittyviä lisätietoja | GRI | |
102-54 | GRI-standardien mukainen raportoinnin kattavuus | GRI | |
102-55 | GRI-sisällysluettelo | GRI | |
102-56 | Raportoinnin varmennus | Varmennuslausunto | |
103 – Johtamismalli | |||
Sisältö | Sijainti raportissa | Lisätiedot ja puutteet | |
103-1 | Olennaisia näkökohtia koskevat laskentarajat | ||
103-2 | Johtamismallin osatekijät | Yhteiskuntavastuun johtaminen | |
103-3 | Johtamismallin arviointi | Yheiskuntavastuun johtaminen | Johtamismallia arvioidaan ISO 14001 ympäristöjärjestelmän auditoinnissa, joka kattaa myös sosiaalisen ja taloudellisen vastuun näkökulmat. |
200 – Taloudelliset vaikutukset | |||
Sisältö | Sijainti raportissa | Lisätiedot ja puutteet | |
Taloudelliset tulokset | |||
201-1 | Suoran taloudellisen lisäarvon tuottaminen ja jakautuminen | Rahavirrat | |
201-4 | Valtiolta saadut avustukset | Rahavirrat | |
Välilliset taloudelliset vaikutukset | |||
203-2 | Merkittävät epäsuorat taloudelliset vaikutukset ja niiden laajuus | ||
Hankintakäytännöt | |||
204-1 | Ostot paikallisilta toimittajilta | Senaatti noudattaa julkista hankintalakia, jossa hankintakriteerinä ei voi käyttää paikallisuutta. | |
Korruptionvastaisuus | |||
205-2 | Korruption vastaisiin politiikkoihin ja menettelytapoihin liittyvä viestintä ja koulutus | Senaattilaisista 81 % on suorittanut etiikkatentin, joka on pakollinen kaikille. Tentti suoritetaan osana perehdytystä. Senaatti-kiinteistöjen hallitus perehdytetään Senaatin toimintatapoihin ja politiikkoihin. | |
205-3 | Vahvistetut lahjontatapaukset ja niihin liittyvät toimenpiteet | Ei lahjontatapauksia vuonna 2018. | |
Kilpailun rajoittaminen | |||
206-1 | Kilpailuoikeudellisten säännösten rikkomiseen, kartelleihin ja monopoliaseman väärinkäyttöön liittyvät oikeustoimet | Ei oikeudenkäyntejä em. mainituissa tapauksissa vuonna 2018 | |
300 – Ympäristövaikutukset | |||
Sisältö | Sijainti raportissa | Lisätiedot ja puutteet | |
Energia | |||
302-1 | Organisaation oma energiankulutus | Energia ja vesi | |
302-3 | Energiaintensiteetti | Energia ja vesi | |
302-4 | Energiankulutuksen vähentäminen | Energia ja vesi | |
Vesi | |||
303-1 | Kokonaisvedenotto vesilähteittäin | Energia ja vesi | Kohteissa käytössä kunnallinen vesi. Senaatilla on myös yksittäisiä kohteita, joissa on oma kaivo. |
Luonnon monimuotoisuus | |||
304-1 | Toimipaikat, jotka sijaitsevat luonnonsuojelualueilla tai luonnon monimuotoisuuden kannalta merkittävillä alueilla | Luonnon monimuotoisuus | Raportoitu luonnosuojelualueilla sijaitsevien kohteiden toiminnan laatu ja luontoarvojen huomioimien osana riskienhallintaprosessia ja vaikutusten ennaltaehkäisy. |
Päästöt | |||
305-1 | Suorat kasvihuonekaasujen päästöt (scope 1) | Päästöt ilmaan | |
305-2 | Epäsuorat kasvihuonekaasujen päästöt (scope 2) | Päästöt ilmaan | Sähkönkulutuksesta aiheutuvat päästöt on raportoitu markkinaperusteisesti. |
305-3 | Muut epäsuorat kasvihuonekaasujen päästöt (scope 3) | Päästöt ilmaan | |
305-4 | Kasvihuonekaasujen päästöintensiteetti | Päästöt ilmaan | |
305-5 | Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen | Päästöt ilmaan | |
Päästöt vesistöihin ja jätteet | |||
306-2 | Jätteiden kokonaismäärä jaoteltuna jätelajeittain ja käsittelytavan mukaisesti | Jätteet Kestävä rakentaminen |
|
Ympäristölainsäädännön noudattaminen | |||
307-1 | Ympäristölainsäädännön ja -säännösten rikkominen | Ei sakkoja tai sanktioita vuonna 2018. | |
400 – Sosiaaliset vaikutukset | |||
Sisältö | Sijainti raportissa | Lisätiedot ja puutteet | |
Työsuhteet | |||
401-1 | Uuden palkatun henkilöstön määrä ja vaihtuvuus | Henkilöstö | Senaatti toimii vain Suomessa, joten alueellisuus ei ole merkittävät kriteeri eikä henkilöstön ikä ole tehtävien luonteen vuoksi kriteerinä valinnalle. |
401-2 | Kokoaikaisen henkilöstön henkilöstöetuudet, joita ei tarjota määräaikaiselle tai osa-aikaiselle henkilöstölle | Kaikilla työntekijöillä on samat henkilöstöetuudet autoetua lukuunottamatta, joka tarjotaan vain vakituiselle henkilöstölle. | |
Työterveys ja -turvallisuus | |||
403-2 | Tapaturmatyypit, tapaturmataajuus, ammattitautitaajuus, menetetyt työpäivät, poissaolot ja kuolemantapaukset |
Senaatti-kiinteistöt toimii ainoastaan Suomessa, joten tietoja ei ole olennaista raportoida alueen mukaan. Sairauspoissaoloon johtaneita tapaturmia oli raportointikaudella niin vähän, että jaottelu sukupuolen mukaan voisi vaarantaa yksityisyydensuojan. Urakoitsijoiden osalta näin tarkkaa tietoa ei ole saatavissa. Toimialakohtaisen ohjeistuksen lisävaatimukset ovat Senaatti-kiinteistöjen kohdalla epäolennaiset. |
|
Koulutukset | |||
404-1 | Keskimääräiset koulutustunnit vuodessa henkilöä kohden | Osaamiseen panostaminen | |
404-2 | Osaamisen kehittämiseen ja muutokseen liittyvät ohjelmat | Osaamiseen panostaminen | |
404-3 | Säännöllisten suoritusarviointien ja kehityskeskustelujen piirissä olevan henkilöstön osuus | Koko henkilöstö on suoritusarvioinnin ja kehityskeskustelujen piirissä | |
Monimuotoisuus ja yhdenvertaiset mahdollisuudet | |||
405-1 | Hallinnon ja henkilöstön monimuotoisuus | ||
Syrjinnän ehkäisy | |||
406-1 | Syrjintätapaukset ja korjaavat toimenpiteet | Henkilöstö | Syrjintätapauksia ei raportoitu vuonna 2018. Senaatilla on tasa-arvosuunnitelma, jossa otetaan kantaa myös syrjimiseen sekä tasa-arvosuunnitelmassa tavoitteita, joiden toteutumista seurataan. Mahdollisten syrjintätapausten käsittelyssä on mukana luottamusmiesorganisaatio sekä työnantajan puolelta työsuojelupäällikkö ja henkilöstöasioista vastaava johtaja. Asian käsittely dokumentoidaan. |
Julkinen päätöksenteko | |||
415-1 | Poliittiset tuet | Senaatin eettiset periaatteet kieltävät poliittisten tukien antamisen. | |
Asiakkaiden terveys ja turvallisuus | |||
416-1 | Tuotteiden ja palveluiden terveys ja turvallisuusvaikutusten arviointi | Sisäilma | |
416-2 | Tuotteiden ja palveluiden terveys- ja turvallisuusvaatimusten rikkomukset | Ei rikkomuksia vuonna 2018 | |
Asiakkaiden yksityisyydensuoja | |||
418-1 | Asiakkaiden yksityisyydensuojan rikkomiseen ja asiakastietojen häviämiseen liittyvät valitukset | Ei valituksia vuonna 2018 | |
Määräystenmukaisuus | |||
419-1 | Lakien ja säädösten rikkomukset sosiaalisten ja taloudellisten tekijöiden osalta | Ei rikkomuksia vuonna 2018 | |
Rakennus- ja kiinteistötoimialan lisäosa (Construction and Real Estate Sector Disclosures) | |||
Sisältö | Sijainti raportissa | Lisätiedot ja puutteet | |
CRE-1 | Rakennusten energiaintensiteetti | Energia ja vesi | |
CRE-2 | Rakennusten vesi-intensiteetti | Energia ja vesi | |
CRE-3 | Rakennusten kasvihuonekaasupäästöintensiteetti | Päästöt ilmaan | |
CRE-5 | Puhdistetut tai puhdistuksen tarpeessa olevat maa-alueet | Pilaantuneet maa-alueet | |
CRE-8 | Kestävään kehitykseen liittyvät sertfiointi-, luokittelu- sekä merkintäohjelmat | Senaatti-kiinteistöt on määritellyt rakennuksille energiatehokkuusluokat, käytössä ei ole kansainvälisiä sertifiointeja. | |
Senaatti-kiinteistöjen omat olennaiset näkökohdat | |||
Sisältö | Sijainti raportissa | Lisätiedot ja puutteet | |
Senaatti 1 | Terveelliset ja turvalliset tilat | Sisäilma | |
Senaatti 2 | Tehokkaat tilaratkaisut ja toiminnan kustannustehokkuus | ||
Senaatti 3 | Toimilaratkaisuilla saavutetut säästöt | Taloudelliset tavoitteet ja tulokset |
Laskentaraja | ||
Olennaiset näkökohdat | Senaatti-kiinteistöt | Senaatti-kiinteistöt ja ulkopuoliset toimijat |
Taloudelliset tulokset | x | |
Välilliset taloudelliset vaikutukset | x | |
Korruption vastaisuus | x | |
Kilpailun rajoittaminen | x | |
Energia | x | |
Vesi | x | |
Päästöt | x | |
Päästöt vesistöihin ja jätteet | x | |
Ympäristölainsäädännön noudattaminen | x | |
Työsuhteet | x | |
Työterveys- ja turvallisuus | x | |
Koulutukset | x | |
Monimuotoisuus ja yhdenvertaiset mahdollisuudet | x | |
Syrjinnän ehkäisy | x | |
Asiakkaiden terveys ja turvallisuus | x | |
Määräystenmukaisuus | x | |
Terveelliset ja turvalliset tilat | x | |
Tilatehokkuus | x | |
Toimintaa tukevat työympäristöt | x | |
Kustannustehokas toiminta | x |