Lahtis ämbetshus
Lahtis ämbetshus är ett lokalt centrum för statsförvaltningen och erbjuder mångsidiga lokaler och tjänster för aktörer inom statsförvaltningen.
Om organisationen har bruksrätt till den gemensamma arbetsmiljön kan dess personal arbeta vid verksamhetsstället. I anslutning till konferenscentret finns också några arbetsstationer som kan bokas för statsanställda vars organisation inte bruksrätt till den gemensamma arbetsmiljön. Se Arbetsstationer och möteslokaler för närmare anvisningar.
I Lahtis ämbetshus har det sedan sommaren 2023 funnits Finlandsdisken och sedan 2024 en gemensam arbetsmiljö. I ämbetshuset finns NTM-centralen i Tavastland, Utvecklings- och förvaltningscentret, Skatteförvaltningen, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Regionförvaltningsverket i Södra Finland, Utsökningsverkets kundservice, Business Finland, FPA, Lantmäteriverket, Konkurrens- och konsumentverket, Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet, Försvarsmaktens regionalbyrå i Tavastland, Tullen, Päijänne-Tavastlands rättshjälpsbyrå Sydöstra Finlands rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, Päijänne-Tavastlands intressebevakningsbyrå, Migrationsverket och Brottspåföljdsmyndigheten.
Kontaktuppgifter
Kirkkokatu 12
15140 Lahtis
Första våningen, B-trappan
Receptionstjänster
Öppen kl. 8.00-16.15
tfn 050 476 9253
virastotalo.aulalahti(at)sol.fi
Ankomst och parkering
Huvudingången ligger vid Kirkkokatu mellan trappgångarna A och B. Besökare ska anmäla sig i receptionen.
På fastighetens område finns kundparkering med parkeringsskiva på de ställen som är markerade på Kirkkokatu. Parkeringsplatser för arbetstagare finns med parkeringstillstånd runt byggnaden.
Arbetsstationer och möteslokaler
Om organisationen har bruksrätt till den gemensamma arbetsmiljön, kan dess personal arbeta vid verksamhetsstället. I anslutning till konferenscentret finns också några arbetsstationer som kan bokas för statsanställda vars organisation inte har bruksrätt till den gemensamma arbetsmiljön. En enskild arbetstagare kan utnyttja dessa arbetsplatser högst 12 gånger per år. Arbetsstationerna bokas via bokningssystemet för lokaler i Senatfastigheters e-tjänst. Om organisationen inte använder systemet för bokning av lokaler, kan en arbetsstation bokas via entrétjänsten. Den som bokar ska per e-post till entrétjänsten meddela sitt namn, sin organisation, sitt telefonnummer, sin e-postadress samt tidpunkten för bokningen (dag och tid).
Mötescentrets möteslokaler kan användas endast av aktörer i fastigheten. Bokningar av lokaler och serveringar samt anmälningar om besökare görs direkt via e-tjänstens system för bokning av lokaler.
Finlandsdisken
Vid den offentliga förvaltningens gemensamma kundserviceställe tillhandahålls tjänster av FPA, Skatteförvaltningen, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Lantmäteriverket, Utsökningsverket och NTM-centralen i Tavastland. Utöver myndigheternas egna sakkunniga finns det vid det gemensamma servicestället en servicerådgivare som ger råd till kunderna i frågor som gäller myndighetskommunikation och erbjuder stöd för e-tjänster.
Syftet med det gemensamma servicestället är att förbättra kundupplevelsen genom att erbjuda tjänster från en och samma plats på ett effektivt och smidigt sätt.
Restaurang Lahden virastotalo
Restaurang Lahden virastotalo, Compass Group finns på ämbetshusets första våning och är öppen för alla
Öppet mån–to 8.00-14.30, fre 8.00-14.00
tfn 050 308 9907
lahden.virastotalo(at)compass-group.fi