Villmanstrands ämbetshus
Villmanstrands ämbetshus är ett lokalt centrum för statsförvaltningen och erbjuder mångsidiga lokaler och tjänster för aktörer inom statsförvaltningen.
Om organisationen har bruksrätt till den gemensamma arbetsmiljön kan dess personal arbeta vid verksamhetsstället. I anslutning till konferenscentret finns också några arbetsstationer som kan bokas för statsanställda vars organisation inte bruksrätt till den gemensamma arbetsmiljön. Se Arbetsstationer och möteslokaler för närmare anvisningar.
I Villmanstrands ämbetshus har det sedan sommaren 2023 funnits Finlandsdisken samt en gemensam arbetsmiljö stegvis från 2023 och 2024. I ämbetshuset finns Business Finland Oy, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, NTM-centralen i Sydöstra Finland, Utvecklings- och förvaltningscentret, Södra Karelens välfärdsområde, Regionförvaltningsverket i Södra Finland, Finnvera Abp, Fintraffic Raide Oy, Sydöstra Finlands rättshjälps- och intressebevakningsdistrikt, FPA, Transport- och kommunikationsverket, Traficom, Migrationsverket, Lantmäteriverket, Brottspåföljdsmyndigheten, Statistikcentralen, Utsökningsverket, Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori, Statsrådets kansli, Saima kanalombudsmans byrå, Skatteförvaltningen och Trafikledsverket.
Kontaktuppgifter
Villimiehenkatu 2 B
53100 Villmanstrand
Receptionstjänster
Öppen kl. 8.00-16
tfn 040 356 4728
vartijat.senaattilpr(at)fi.issworld.com
Ankomst och parkering
Kundparkering vid ämbetshusets är möjlig på stadens avgiftsbelagda parkeringsplatser vid Pormestarinkatu och dessutom i parkeringshallarna i affärscentren i centrum. Cykelparkering finns framför ingången till P-våningen på Pormestarinkatu.
Arbetsstationer och möteslokaler
Om organisationen har bruksrätt till den gemensamma arbetsmiljön, kan dess personal arbeta vid verksamhetsstället. I anslutning till konferenscentret finns också några arbetsstationer som kan bokas för statsanställda vars organisation inte har bruksrätt till den gemensamma arbetsmiljön. En enskild arbetstagare kan utnyttja dessa arbetsplatser högst 12 gånger per år. Arbetsstationerna bokas via bokningssystemet för lokaler i Senatfastigheters e-tjänst. Om organisationen inte använder systemet för bokning av lokaler, kan en arbetsstation bokas via entrétjänsten. Den som bokar ska per e-post till entrétjänsten meddela sitt namn, sin organisation, sitt telefonnummer, sin e-postadress samt tidpunkten för bokningen (dag och tid).
Ämbetshusets möteslokaler får användas av statliga ämbetsverk och bokas genom systemet för bokning av lokaler. Gäster i möteslokalerna behöver inte anmälas separat. Mötets serveringar beställs direkt av Kattava Catering per e-post eller telefon, kontaktuppgifterna ovan.
Finlandsdisken
Vid den offentliga förvaltningens gemensamma kundserviceställe tillhandahåller tjänster Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Intressebevakningsbyrån, Sektorsövergripande samservice som främjar sysselsättningen TYP, FPA, Lantmäteriverket, Rättshjälpsbyrån, Ekonomi- och skuldrådgivning, Utsökningsverket och Skatteförvaltningen.
Utöver myndigheternas egna sakkunniga finns det vid det gemensamma kundservicestället en servicerådgivare som ger råd till kunderna i frågor som gäller myndighetskommunikation och ger stöd för e-tjänster. Syftet med det gemensamma kundservicestället är att förbättra kundupplevelsen genom att erbjuda tjänster från en och samma plats på ett effektivt och smidigt sätt.
Restaurangen Konttori
Restaurangen Konttori, Kattava Catering är öppen för alla i P-våningen.
Öppet vardagar kl. 10.45 – 13.00
sales(at)kattavacatering.fi
tfn 050 358 2424