Gå till innehållet

Ämbetshuset i Joensuu

Ämbetshuset i Joensuu är ett lokalt centrum för statsförvaltningen och erbjuder mångsidiga lokaler och tjänster för aktörer inom statsförvaltningen.

Om organisationen har bruksrätt till den gemensamma arbetsmiljön kan dess personal arbeta vid verksamhetsstället. I anslutning till konferenscentret finns också några arbetsstationer som kan bokas för statsanställda vars organisation inte bruksrätt till den gemensamma arbetsmiljön. Se Arbetsstationer och möteslokaler för närmare anvisningar.

Vid den grundliga renoveringen ändrades Kauppakatu 40 till en modern gemensam arbetsmiljö för flera statliga ämbetsverk. I fastigheten byggdes också gemensamma servicelokaler Finlandsdisken för flera olika statliga ämbetsverk. Verksamheten i lokalerna inleddes i februari 2023.

Användarna av det renoverade ämbetsverkshuset är Palkeet, NTM-centralen i Norra Karelen, Tullen, Regionförvaltningsverket i Östra Finland, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Lantmäteriverket, Skatteförvaltningen, TAIKE, Business Finland och Konkurrens- och konsumentverket.

Inbäddat innehåll kan inte visas

För att använda funktionen måste du godkänna webbplatsens cookies.

Redigera cookieinställningar

Kontaktuppgifter

Kauppakatu 40
80100 Joensuu

Första våningen, B-trappan

Receptionstjänster

Öppen kl. 8.00-16.15

tfn 040 158 8689
virastotalo.joensuu(at)securitas.fi

Joensuun virastotalon aulapalvelupiste

Ankomst och parkering

Huvudingången till fastigheten ligger på Kauppakatu och är öppen vardagar kl. 8.00–16.15. Huvudingången är tillgänglig.

Besökare kan parkera i första hand i ämbetshusets omgivning på allmänna parkeringsplatser eller i parkeringshus. Ämbetshuset har ingen gratis parkering för besökare, ämbetshusets parkeringsplats är endast tillgänglig för personalen.

Ställningar för cyklar finns i närheten av ytterdörrarna. I närheten av ämbetshuset finns busshållplatserna Virastotalo E och Virastotalo P. Flera olika linjer stannar på hållplatserna.

Arbetsstationer och möteslokaler

Om organisationen har bruksrätt till den gemensamma arbetsmiljön, kan dess personal arbeta vid verksamhetsstället. I anslutning till konferenscentret finns också några arbetsstationer som kan bokas för statsanställda vars organisation inte har bruksrätt till den gemensamma arbetsmiljön. En enskild arbetstagare kan utnyttja dessa arbetsplatser högst 12 gånger per år. Arbetsstationerna bokas via bokningssystemet för lokaler i Senatfastigheters e-tjänst. Om organisationen inte använder systemet för bokning av lokaler, kan en arbetsstation bokas via entrétjänsten. Den som bokar ska per e-post till entrétjänsten meddela sitt namn, sin organisation, sitt telefonnummer, sin e-postadress samt tidpunkten för bokningen (dag och tid).

Statliga aktörer kan boka möteslokaler och serveringar till de gemensamma arbetslokalerna. Dessa kan omvandlas till möteslokaler. Gäster i möteslokalerna kan anmälas direkt via e-tjänstens system för bokning av lokaler. Det finns ingen restaurang i byggnaden.

Gå till e-tjänsten

Finlandsdisken

Finlandsdisken samlar för medborgarna statens tjänster på ett smidigt sätt till en och samma adress. Syftet med den gemensamma kundservicen är att förbättra kundupplevelsen genom att erbjuda tjänster på samma plats snabbt, effektivt och behändigt.

Finlandsdisken på första våningen centraliserar skötseln av ärenden för kunderna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Lantmäteriverket och Skatteförvaltningen till samma adress.

Läs mer om Finlandsdisken
Ge feedback