Gå till innehållet

Användarvillkor för e-tjänst

Allmänt

Senatkoncernens e-tjänst (nedan e-tjänst) är en servicekanal för Senatkoncernens digitala tjänster. Via den kan användarna logga in i Senatfastigheters och Försvarsfastigheters digitala tjänster. Tillgängliga e-tjänster är t.ex. Servicebegäran, Bokning av mötesrum och Extranät.

När användaren registrerar sig som användare av e-tjänst godkänner hen dessa användarvillkor i sin helhet och förbinder sig att följa dem.

Registrering i e-tjänst

Registreringen i e-tjänst kräver en fungerande e-postadress och ett telefonnummer som är kopplade till en identifierad organisation som är kund hos Senatfastigheter eller Försvarsfastigheter. Användare som anslutit sig till förtroendenätet Virtu kan registrera sig och logga in i tjänsten med sina Virtu-koder.

Inom statsförvaltningens interna webbtjänster ska användarna alltid identifieras. E-postadressen eller Virtu-koden verifierar att e-tjänstens användare är representant av kundorganisation hos Senatkoncernen. ID-koderna är avsedda endast för personligt bruk och användaren använder tjänsten i eget namn.

Användarens rättigheter och ansvar

När användaren registrerar sig i e-tjänst får hen åtkomsträtt till särskilt angivna tjänster. Rätten att använda tjänsterna fastställs av Senatfastigheter. När användaren får åtkomsträttigheter till extranätet förbinder sig hen att iaktta de avtalsvillkor som hänför sig till användningen av HTH-informationstjänsten, som utgör extranätets informationskälla.

  • Användaren ansvarar för att hen har de rättigheter som behövs för att företräda arbetsgivaren i e-tjänst.
  • Användaren ansvarar för alla åtgärder som vidtas med hens koder i e-tjänst.
  • Användaren ansvarar för att lösenordet, användarnamnet eller någon annan motsvarande uppgift inte hamnar i fel händer.
  • I fråga om behandlingen av sekretessbelagda uppgifter ska det som senare angetts i dessa villkor i avsnittet Behandling av sekretessbelagda uppgifter beaktas.

Senatfastigheters rättigheter och ansvar

Senatfastigheter har rätt att övervaka användningen av e-tjänst. Senatfastigheters administratör kan vid behov granska användarnas aktiviteter i e-tjänstens applikationer och reagera på eventuella missbruk.

Senatfastigheter har rätt att använda de uppgifter som genereras i e-tjänst för att hantera kundrelationer, insamlingen av respons, styrningen av tjänsteproducenterna och utvecklingen av tjänsterna. Uppgifterna lämnas inte ut till tredje part i marknadsföringssyfte.

Senatfastigheter ansvarar inte för eventuella indirekta eller direkta skador som orsakas av felaktigt innehåll eller fel i de uppgifter som användarna har lagt till, raderat eller bearbetat i e-tjänst eller av åtgärder som strider mot dessa användarvillkor.

Senatfastigheter har rätt att ändra användarens rättigheter eller helt ta bort användarens rättigheter t.ex. på grund av missbruk eller om användarnamnet inte har använts i minst ett år. Missbruk kan vara t.ex. att förekomma i en annan användares namn.

Behandling av sekretessbelagda uppgifter och personuppgifter

Användaren förbinder sig att iaktta gällande författningar om sekretess och tystnadsplikt i fråga om uppgifter, såsom lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999) och statsrådets förordning om informationssäkerhet inom statsförvaltningen (681/2010).

E-tjänsten är endast avsett för behandling och förmedling av offentlig information. Användaren förbinder sig att inte föra in uppgifter som är sekretessbelagda enligt offentlighetslagen eller författningar, andra författningar eller avtal som utfärdats med stöd av den. Ett undantag utgör e-tjänstens extranät, där man också kan behandla handlingar som är sekretessbelagda enligt informationshanteringslagen eller som klassificerats enligt SK IV i enlighet med säkerhetsklassificeringsförordningen. Rätten att använda extranättjänsten är begränsad till att den som använder tjänsten inte kan se eller behandla uppgifter om användare i andra organisationer.

Personuppgifter ska behandlas på det sätt som förutsätts i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 (allmän dataskyddsförordning) och i den nationella dataskyddslagen (1050/2018).

Registerbeskrivning för e-tjänst

Registerbeskrivining för identitets- och åtkomsthantering (IAM)

Drift- och underhållsavbrott

Driftsavbrott är möjliga på grund av underhåll, uppdatering av systemet eller av någon annan orsak. Senatfastigheter strävar efter att informera om planerade drifts- och underhållsavbrott. Underhållsavbrotten förläggs i första hand till mellan kl. 17.00 och 8.00.

Ge feedback