Siirry sisältöön

TE-toimistot konseptoitiin uuteen aikaan

Työ- ja elinkeinotoimistojen (TE-toimistot) uudistettu palvelumalli tarvitsee tuekseen modernit toimitilat. Uudellamaalla osa toimipisteistä on jo kokenut muodonmuutoksen ja henkilöstö päässyt muutosvalmennuksen kautta työskentelemään viihtyisiin tiloihin.

Katso kaikki

Tehokasta yhteistoimintaa

TE-toimistojen organisaatio- ja palvelumalli on uudistettu. Nyt asiakkaita palvellaan yhä enemmän puhelimitse ja verkossa, minkä seurauksena vrsinaiset asiakaskäynnit TE-toimistoissa vähenevät. Myös TE-toimistojen valtakunnallista verkostoa tiivistettiin niin, että jokaisen TE-toimistoja ohjaavan Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY) alaisuuteen jäi yksi TE-toimisto toimipisteineen. Verkoston ja palvelumallin muutoksen yhteydessä lähdettiin uudistamaan TE-toimistojen tiloja valtakunnallisen konseptin mukaisesti tukemaan uutta työn tekemisen mallia. Tilojen muutosprosessia varten perustettiin ohjausryhmä, jossa edustettuina ovat Uudenmaan ELY-keskus ja TE-toimisto sekä Senaatti-kiinteistöt.

Uusi työn malli, uudet tilat

"Vierekkäin kun istutaan, kulkee tieto nopeasti. Jos taustamelu häiritsee tai on tehtävä keskittymistä vaativa puhelu, on mahdollista siirtyä vetäytymistilaan", kertoo palvelupäällikkö Eila Turtola. "Uudet tilat ovat olleet hyvä tuki palvelumuutoksessamme; kun ei ole entisiä huoneita, on pakko kontaktoida uuden tapamme mukaisesti", toteaa palvelupäällikkö Sari Kanerva. Suurimmat muutokset entiseen toimistotilaan verrattuna ovat työskentely avotilassa sekä oman vakituisen työpöydän puuttuminen. Oma paikka valitaan aamulla ja päivän päätteeksi kukin korjaa paperinsa ja tavaransa ja vie ne yön ajaksi omaan kaappiinsa.

TE-toimiston työympäristön muutos

Muutosvalmennuksen kautta uuteen

Ennen väistötiloista siirtymistä takaisin uusittuihin tiloihin, henkilökunta kävi Senaatti-kiinteistöjen järjestämän muutosvalmennuksen. Päivän aikana laadittiin käytössäännöt työyhteisössä toimimiseen sekä uusien tilojen pelisäännöt, miten missäkin tilassa menetellään. "Tilaisuus suunniteltiin hyvin ja meidän toiveemme otettiin huomioon. Minulle jäi tunne, ettei henkilöstömme kokenut ulkopuolisten sanelevan, miten tiloissa ollaan ja työskennellään, vaan saimme itse muokata mallit ja säännöt. Kun valmennuksessa nostettiin kissa pöydälle, eli puhuttiin hankalistakin asioista, esimerkiksi kuinka joillakin on kantava ääni, niin nyt tuntuu helpommalta tarpeen tullen pyytää työkaveria puhumaan hiukan hiljempaa", kertoo Turtola.

Lisää kiinnostavia referenssejä

Anna palautetta