Siirry sisältöön

Hankinta- ja laskutusohjeet

Senaatti-kiinteistöt käsittelee ostolaskut sähköisesti. Käytämme sähköistä laskujen ja tilausten käsittelyjärjestelmää, Handia. Lasku tulee tehdä laskutusohjeemme mukaisesti.

Laskutusohje (pdf) Faktureringsanvisning (pdf)

Huomioitavaa laskutuksessa

Käsittelemme ostolaskut sähköisesti ja panostamme aktiivisesti vastaanotettujen verkkolaskumäärien kasvattamiseen. Kannustamme yhteistyökumppaneitamme siirtymään verkkolaskutukseen. Tavaran ja palveluiden toimittajia kilpailutettaessa toimittajan valmius verkkolaskujen lähettämiseen on yksi tärkeä valintakriteeri. Tarkista alla olevasta linkistä ”Verkkolaskuttaminen käytännössä”, mitä tietoja laskulla tulee olla.

Senaatti-kiinteistöt, Senaatin Asema-alueet Oy sekä muut Senaatti-kiinteistöjen tytäryhtiöt eivät kuulu rakennusalan käännetyn arvonlisäveron piiriin. Puolustuskiinteistöt käyttää käännettyä arvonlisäveroa rakentamispalveluissa.

Verkkolaskuttaminen käytännössä

Verkkolaskut tehdään toimittajan omalla laskutusohjelmalla, verkkopankissa tai verkkolaskutuspalvelussa, minkä jälkeen laskut siirtyvät välittäjän kautta vastaanottajalle hyväksymistä varten. Verkkolaskun tavoite on laskun säilyminen konekielisenä koko laskutuksen ajan, laskun laatimisesta sen maksamiseen. Toimittaessa näin laskun lähettäjä ja vastaanottaja voivat molemmat hyötyä uudesta toimintamallista sekä ajallisesti että taloudellisesti.

Tarjoamme pientoimittajille internet-selaimella käytettävää maksutonta verkkolaskutuspalvelua. Palvelun avulla toimittajat voivat lähettää laskuja verkkolaskuina. Portaalissa toimittajat antavat laskun tiedot, lisäävät laskuille liitteitä yms. Laskut siirtyvät hetkessä Senaatti-kiinteistöjen ostolaskujen käsittelyjärjestelmään.

Senaatti-kiinteistöille lähetettävien ostolaskujen tulee sisältää lain vaatimien tietojen lisäksi toimittajalle ilmoitetunSK-alkuisen tilausnumeron sekä Senaatti-kiinteistöjen rakennus- tai hankenumeron. Kohteen katuosoite on myös hyvä mainita.

Ostolaskun minimitiedot määrittää arvonlisäverolaki. Kaikkien ostolaskujen pitää sisältää vähintään seuraavat tiedot:

– laskun antamispäivä
– laskun numero
– myyjän arvonlisäverotunniste (Y-tunnus)
– ostajan arvonlisäverotunniste
– myyjän ja ostajan nimi- ja osoitetiedot
– tavaroiden määrä ja luonne sekä palvelun laajuus ja luonne
– tavaroiden toimituspäivä, palvelujen suorituspäivä tai ennakkomaksun maksupäivä
– veron peruste, veroton hinta (johon alv lisätään) verokannoittain, yksikköhinta ilman veroa ja hyvitykset ja alennukset
– verokanta
– suoritettavan veron määrä
– verottomuuden peruste

Kun kyseessä on edelleenlaskutus, tulee laskurivin tiedoissa viitata alkuperäisen toimittajan laskunumeroon ja laskutettaviin rivitietoihin. Verkkolaskun vaatimuksiin liittyy lisäksi lähettäjän ja vastaanottajan tiedot, joiden avulla laskut lähetetään.

Verkkolaskuosoitteet

Senaatti-kiinteistöt vastaanottaa verkkolaskut Basware Oyj:n palvelun kautta.

Operaattorin välittäjätunnus on BAWCFI22.
Senaatti-kiinteistöjen Y-tunnus on 1503388-4 ja OVT-tunnus 003715033884.
ALV-tunnus FI15033884.

Senaatti-kiinteistöjen tytäryhtiön OVT-tunnus on:
– Koy Ratamestarinkatu 9: 00371503388452

Oikean OVT-tunnuksen käyttäminen on tärkeää, jotta laskut ohjautuvat suoraan Senaatti-kiinteistöille tai tytäryhtiöille. Tämä myös nopeuttaa laskujen käsittelyä.

Senaatin ostolaskujen PL-osoite:
Senaatti-kiinteistöt
PL 7310
01051 LASKUT

Tytäryhtiöiden laskutusosoite

(vain Senaatti-kiinteistöjen 100 % omistamat tytäryhtiöt)

Tytäryhtiön nimi
c/o Senaatti-kiinteistöt
PL 7393
01051 LASKUT

Yhteystiedot

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@senaatti.fi

Tilaukselle lisätty yhteystieto.

Senaatti-kiinteistöt sopimusyhteyshenkilöt ja tilaajat.

Ostoreskontra: ostoreskontra@senaatti.fi

Turvallisuusasiat: ari.taskinen@puolustuskiinteistot.fi

Toimittajaportaali: handi@senaatti.fi

Hankintajärjestelmän ohjeistus

Tutustu Handi-hankintajärjestelmämme ohjeisiin ja yhteyshenkilöihin

Lue lisää
Anna palautetta